سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر حاضر شد تا از نزدیک در جریان گزارش دوره‌ای وضعیت جمع آوری و بازیافت زباله در شهر تهران قرار گرفته و پیشنهاد خود برای جذب یک پیمانکار خارجی در همین‌باره را ارائه دهد.

براساس گزارش سازمان بازیافت، پیش‌بینی شده است با درنظرگرفتن آهنگ رشد 2 درصدی روند تولید زباله درشهر، تا سال 1390 روزانه بالغ بر7 هزارتن زباله درشهرتهران تولید خواهد شد، درحالی که به‌دلیل وجود مشکلات حقوقی وقانونی هنوزنهادهای دولتی وعمومی تن به رعایت مفاد و اجرای قانون مدیریت پسماند نداده‌اند.

پورسخا بی‌توجهی صداوسیما، جراید و آموزش وپرورش به اجرای وظایف قانونی خود درزمینه آگاهی واطلاع رسانی به شهروندان را از جمله این موارد دانست.

مدیرعامل سازمان بازیافت خبر داد: ‌تا پایان امسال کار تفکیک 50 درصد از پسماندهای خشک ارزش مند در شهر تهران به پایان می‌رسد که این رقم درسال 88 به 90 درصد خواهد رسید.

همچنین در بخش پردازش زباله درمرکزدفن شهرتهران هم اکنون1100 تن زباله در روز به شکل روبازپردازش می‌شود که این رقم تا پایان سال به 3 هزارتن در روز و در سال 87 به 5 هزارتن می‌رسد.

همچنین با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی 2 محل درشرق وغرب تهران دراختیارشهرداری تهران قرارگرفت.

قالیباف نیز در جلسه شورای شهر با اشاره به این که شهرتهران درموضوع بازیافت زباله از گذشته‌های دور به‌دلیل مخالفت ذی نفعان فعال در این حوزه نتوانسته کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کند بنا براین هر وقت که خواسته شده تصمیمی در این زمینه گرفته شود به دلایل مختلف این کار متوقف شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل شهرتهران درزمینه بازیافت زباله از برخی شهرهای مراکز استان‌ها نیز عقب‌تر است.

قالیباف به‌عنوان پیشنهاد اعلام کرد: ‌از یک پیمانکارخارجی با اختیارات کامل طی یک قرارداد 15 ساله و تضمین صرفه اقتصادی لازم در حوزه بازیافت و تبدیل مواد استفاده شود تا بدون صرف هزینه و با حداقل زمان شهر از مزایای زیست‌محیطی حاصل از جمع آوری و دفن و بازیافت بهداشتی زباله بهره‌مند شود.

وی گفت: اگر بازیافت زباله را شهرداری انجام دهد، یک دوره چهار ساله برای این کار نیاز دارد، اما اگر پیمانکار خارجی دعوت کنیم، این مدت زمان به یک سوم کاهش می‌یابد.

دراین باره عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز گفت: به‌نظر می‌رسد مدت‌ها سرگردانی در مدیریت پسماند و مشکلات کهریزک که در دوره‌های قبل مدیریت شهرداری بسیار زیاد شده بود، هم‌اکنون در مدیریت فعلی شهرداری وبا بهره گیری از مدیران کارآمد و لایق بدون اقدامات تبلیغاتی به نحو مؤثری در حال ساماندهی است که این اقدامات نیازمند حمایت جدی شورای شهر تهران است.

بنا براین گزارش در جریان جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مراسم تقدیر از حمید سوریان، پرافتخارترین کشتی‌گیر فرنگی کار کشور برگزار و توسط شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران لوح تقدیر و هدایایی به وی اهداء شد.

کد خبر 34765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز