گروه شهری : درحالی‌که یک ماه دیگر تقاضای سفر در تهران به‌شدت افزایش می‌یابد و نمی‌توان تحول و جهشی در سیستم مترو ایجاد کرد، باید از تمام ظرفیت‌های موجود اتوبوسرانی برای استفاده هرچه بیشتر شهروندان از شبکه حمل‌ونقل عمومی استفاده کرد.

جعفر تشکری‌هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب ضمن اشاره به اظهارات معاون عمرانی وزیر کشور در مخالفت با راه‌اندازی خطوط BRT گفت: خطوط BRT همان خطوط ویژه سریع‌السیر اتوبوس است که سرعت و توان جابه‌جایی اتوبوس‌ها را افزایش می‌دهد و راه‌اندازی مسیر میدان انقلاب تا میدان آزادی این خطوط در دوره مدیریت مدیران فعلی وزارت کشور در شهرداری تهران تصویب و مورد تأیید شورای عالی ترافیک قرار گرفت، لذا قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد که نیاز به مجوز جدیدی داشته باشد.

تشکری هاشمی ادامه داد: از دلایل مطرح شده در انتقاد به راه‌اندازی خطوط پرسرعت اتوبوس این است که چون خط 4 مترو 4 سال دیگر در مسیر خیابان انقلاب و آزادی فعال می‌شود نیازی به ایجاد خطوط پرسرعت اتوبوس نیست.

درحالی‌که نمی‌توان شهروندان را 4 سال معطل راه‌اندازی مترو کرد و تا آن موقع دست روی دست گذاشت. ضمن این‌که بودجه‌ای که سال گذشته از سوی دولت به مترو اختصاص پیدا کرد تنها برای ساخت 2کیلومتر خط مترو کافی است، بنابراین، با این روند اختصاص بودجه، 150سال طول می‌کشد تا 300 کیلومتر خطوط باقی‌مانده مترو تکمیل شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران تأکید کرد: شهرداری نمی‌تواند برای خدمت‌رسانی و انجام تکالیف جاری و معمول خود معطل مجوز بماند.

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: شهرداری تهران تاکنون مطالعات ایجاد مسیر BRT در محور خیابان آزادی و انقلاب را به شورای عالی ترافیک شهرهای کشور ارائه نکرده است و به همین دلیل در ابلاغیه‌ای به راهورناجا، جلوگیری از ادامه عملیات تا زمان ارائه مطالعه و تصویب آن در شورای عالی ترافیک شهرهای کشور را اعلام کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، مهدی‌هاشمی‌ اضافه کرد: انجام حفاری‌هایی که منجر به اختلال در جریان ترافیک شهر می‌شود، از طرف ستاد مهر ممنوع اعلام شده، اما در حال حاضر در شهر تهران شاهد اجرای چندین طرح مانند ایجاد مسیر BRT در محور خیابان آزادی و انقلاب و غیره هستیم.

وی افزود: با توجه به این که این طرح دارای تبعات مالی و اجتماعی زیادی است، لذا شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ابلاغیه‌ای به راهور ناجا، جلوگیری از ادامه عملیات تا زمان ارائه مطالعه و تصویب آن در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور را اعلام کرده است.

معاون عمرانی وزیر کشور تأکید کرد: ایجاد مسیرهای BRT به طور کلی مورد تایید و حمایت شورای عالی ترافیک شهرهای کشور است، اما به شرطی که مطالعات لازم ترافیکی-اقتصادی و اجتماعی آن انجام شده و مصوبه شورای عالی ترافیک را نیز داشته باشد. اما ایجاد مسیر BRT در محورخیابان آزادی و انقلاب از دیدگاه بسیاری از کارشناسان و به دلایلی توجیه‌پذیر نیست.

وی توضیح داد: خط چهار متروی تهران در همین مسیر و به صورت زیرزمینی در دست اجرا است و به طور کلی در جایی که مترو در دست ساخت بوده، ایجاد سیستم BRT سوال برانگیزاست.

کد خبر 29761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز