سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کافه کتاب فعالیتی ابتکاری است که در یکی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران، بچه‌ها را به کتاب‌خوانی تشویق می‌کند

به گزارش روابط عمومی کانون، کودکان عضو مرکز فرهنگی هنری شماره 9 کانون در شرق تهران تابستان امسال در فعالیتی شرکت کرده‌اند که در آن علاوه بر خواندن کتاب و گفتگو با دوستانشان در مورد آن اثر، دقایقی را صرف خوردن خوراکی‌های مفیدی می‌کنند که دو میزبان این نشست مسؤول تعارف آن هستند.

این دو میزبان با تهیه خوراکی‌های ساده مانند شربت، شیرینی، نسکافه، بیسکویت، چیپس و ماست و هندوانه و ارایه منویی شامل اسامی کتاب‌های موجود در کافه، هر بار 12 همسال خود را به جشن کتاب گلاسه و مجله چینو دعوت می‌کنند.

بچه‌ها برای شرکت دراین برنامه -که در بخشی از فضای کتابخانه کانون واقع در منطقه وحیدیه تهران اجرا می‌شود- باید بلیت تهیه کنند و با پرداخت 200 تومان به میزبانان، که صرف خرید خوراکی‌های ساده می‌شود، مشارکت کنند.

خواندن کتاب، بحث و گفت و گو در مورد آن و مسایل و مشکلات بچه‌ها، ساخت کاردستی از ظرف‌های یک بار مصرف استفاده شده و اجرای نمایش خلاق از برنامه‌هایی است که کافه کتاب مرکز شماره 9 کانون را با استقبال زیاد کودکان روبرو کرده است.

مربی این کتابخانه‌ ایده اجرای چنین طرحی را از کافه تیتر که در آن جمعی از روزنامه‌نگاران و صاحب‌نظران عرصه اطلاع‌رسانی و ارتباطات کشور جمع می‌شدند و با یکدیگر به گفت و گو می‌پرداختند گرفته است و می‌گوید این طرح باعث شده که بچه‌ها در فضایی آزاد به کتابخوانی بپردازند ضمن این که جذابیت‌های حاشیه‌ای آن علاقه آنها را به مطالعه افزایش داده است.

مهتاب شهیدی می‌گوید از تیر امسال که طرح اجرا می‌شود تاکنون 7 کتاب توسط بچه‌ها خوانده شده است، کتاب‌هایی که باید بچه‌ها برای شرکت در مسابقه کتابخوانی سراسری کانون آن را بخوانند.

به گفته وی آزادی عمل دادن به بچه‌ها و جدا شدن فضای کافه کتاب از فضای اصلی کتابخانه باعث شده است تا کودکان ضمن کتابخوانی بتوانند بازی کنند، کاردستی بسازند، حتی به موسیقی گوش فرا دهند و در مجموع مفید بخوانند و مفید بخورند.

این گزارش می‌افزاید طرح کافه کتاب مرکز شماره 9 کانون هفته‌ای یک روز برای گروه‌های سنی مختلف اجرا می‌شود و استقبال کودکان به نحوی بوده است که مربیان مرکز بین بچه‌ها برای شرکت در این فعالیت‌ قرعه‌کشی می‌کنند.

همچنین نشریه‌ای به نام کافه کتاب نیز ماهی یک بار توسط مربیان و بچه‌های عضو این کتابخانه منتشر می‌شود که در هر برنامه دو خبرنگار نوجوان نیز در آن مشارکت دارند.

مربیان مرکز شماره 9 کانون قرار است در پایان تابستان با حضور کودکان و پدر و مادرهای آنها از بهترین میزبانان کافه کتاب تقدیر کنند و گزارشی از این فعالیت‌ را به والدین بچه‌ها ارایه دهند ضمن این که ایده کافه کتاب اکنون از سوی مراکز دیگر کانون نیز مورد استقبال قرار گرفته است

گفتنی است این مرکز تابستان امسال موضوع آداب معاشرت را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار داده بود و در برنامه جالبی از بچه‌ها خواست که با درست کردن غذا و آراستن میزهای غذا در رقابتی جذاب شرکت کنند و در آن بحث آداب غذا خوردن نیز مورد توجه قرار گرفت.

گزارش تصویری کافه کتاب را اینجا ببینید.

کد خبر 29494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز