چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

گروه شهری: تالاب میقان، مهم‌ترین زیستگاه درناهای مهاجر از سوی سازمان صنایع و معادن، برای بهره‌برداری از معادن سولفات سدیم به مزایده گذاشته می‌شود.

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اعلام این خبر گفته است: تالاب میقان که پیشینه‌ای 2 هزار ساله دارد زیستگاه پرندگان مهاجر بوده که تخریب آن نه‌تنها به عمر این گنجینه زیست‌محیطی پایان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی از بین می‌رود.

این درحالی است که میقان ازجمله تالاب‌های فصلی است که هرساله پذیرای هزاران درنای مهاجر و پرندگان دیگر است که دو فصل پاییز و زمستان را در این زیستگاه سپری می‌کنند. 

دکتر برهان ریاضی، کارشناس برجسته تالاب‌ها، در این‌باره به همشهری گفت: این تالاب یکی از نقاطی است که درناهای مهاجر زمستان‌گذرانی خود را در آن سپری می‌کنند به‌عبارت دیگر، یکی از تالاب‌های فصلی است که از حساسیت‌های خاصی برخوردار است. حساسیت این زیستگاه منحصربه‌فرد از اوایل پاییز که درناها به این منطقه روی می‌آورند آغاز می‌شود و تا پایان زمستان که پرندگان مهاجر این تالاب را ترک می‌کنند ادامه دارد.

این استاد دانشگاه درخصوص اهمیت میقان می‌گوید: این تالاب، منطقه منحصربه‌فرد و زیستگاهی بدون جایگزین و تنها منطقه در عرصه‌های کویری ایران است که سالانه هزاران هزار درنا را به سمت خود جذب می‌کند تا آنجا که گاه 8 هزار درنا، در فصل زمستان‌گذرانی، در این تالاب مشاهده شده است.

بر این اساس، چنانچه قرار باشد پروژه‌ای در این منطقه به اجرا درآید ضروری است پیش از هرگونه اقدام اجرایی، با مسئولان اداره محیط‌زیست استان که اشراف کاملی به میقان دارند هماهنگی لازم به عمل آید و مسئولان ذیربط نباید اجازه دهند هیچ طرحی بدون مطالعات زیست‌محیطی در محدوده تالاب به اجرا درآید تا این منطقه بی‌نظیر بیش از این دچار آسیب نشود، چراکه هم‌اکنون نیز پساب‌های خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب اراک و برخی کارخانه‌های دیگر سلامت این تالاب را تهدید می‌کند.

کد خبر 28013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز