گروه شهری: جمعه اول تیرماه بخش‌هایی از پارک ملی خجیر در آتش خشم زمین‌خواران سوخت.

به گزارش همشهری، امسال بیش از 35 بار عرصه‌های پارک ملی سرخه‌حصار دچار آتش‌سوزی عمدی شده و اینک دامنه این آتش‌سوزی‌ها مناطقی از خجیر را دربرگرفته است.

سرپرست پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار با اشاره به این‌که، آتش‌سوزی اخیر در منطقه «قطار کمر» و «جارویی» که بخش‌هایی از پارک ملی خجیر محسوب می‌شوند روی‌داد به همشهری گفت: وسعت این آتش‌سوزی‌ها هنوز مشخص نشده، اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد پوشش گیاهی 50 هکتار از عرصه‌های این پارک ملی بر اثر آتش‌سوزی نابود شده است.

منصور کیایی افزود: آتش‌سوزی از ساعت 14 بعدازظهر جمعه گذشته آغاز شد و تا ساعات اولیه بامداد شنبه که مأموران محیط‌زیست موفق به مهار آن شدند ادامه یافت.

وی پوشش گیاهی پارک‌های خجیر و سرخه‌حصار را طی 15 سال اخیر بی‌سابقه دانست و گفت: این آتش‌سوزی‌ها ممکن است ناشی از عوامل طبیعی باشد اما امکان عمدی بودن آن نیز وجود دارد.

35 بار آتش‌سوزی در سرخه‌حصار

کیایی، درخصوص آتش‌سوزی‌های اخیر سرخه‌حصار تأکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 35 مورد آتش‌سوزی در پارک ملی سرخه‌حصار و عمدتاً در اراضی مورد ادعای تعاونی مسکن زیتون و 50 هکتار از اراضی اطراف «ترکمن‌ده» به‌وقوع پیوسته و با آن‌که تحقیقات درخصوص علت این آتش‌سوزی‌ها به نتیجه قطعی نرسیده اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که آتش‌سوزی‌ها عمدی است و درحقیقت زمین‌خواران با این شیوه تلاش می‌کنند از سازمان حفاظت محیط زیست انتقام بگیرند چراکه طی سال‌جاری مبارزه با زمین‌خواری در منطقه شدت گرفته و گشت‌های ویژه نفس زمین‌خواران را بریده است.

با این همه، افراد سودجو که هنوز به طمع تصرف اراضی ملی  حفاظت شده هستند تلاش می‌کنند با ایجاد حریق و فعالیت‌های تخریبی، اهداف خود را دنبال کنند.

وی امکانات و تجهیزات مأموران مستقر در پارک‌های ملی سرخه‌حصار و خجیر را ناکافی دانست و گفت: باتوجه به حریق‌های پی‌درپی انتظار می‌رود حداقل یک فروند هلی‌کوپتر برای اطفای به‌موقع حریق در اختیار مأموران قرار گیرد. چراکه در آتش‌سوزی جمعه شب، به‌رغم آنکه مأموران آتش‌نشانی در منطقه حاضر شدند اما به‌دلیل تپه‌ماهوری بودن منطقه هیچ اقدامی برای خاموش کردن آتش صورت ندادند و مأموران محیط‌زیست ناگزیر با امکانات ابتدایی آتش را مهار کردند.

از سوی دیگر، یکی از شاهدان عینی درباره حرکت این آتش‌سوزی و خسارات ناشی از آن به خبرنگار ما گفت: وسعت آتش‌سوزی به حدی بود که علاوه بر پوشش گیاهی موجود در منطقه نیمی از باغ‌های «ماملو» که پوشیده از درختان میوه به‌ویژه گردو و زردآلوست نیز از بین رفت، این درحالی بود که نیروهای آتش‌نشانی علی‌رغم حضور در منطقه نتوانستند آتش را مهار کنند.

کد خبر 24963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز