سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه شهری: آتش‌سوزی در پارک خجیر باعث نابودی پوشش گیاهی 8 هکتار از عرصه‌های این پارک ملی شد.

این آتش‌سوزی که روز دوشنبه 8 مرداد رخ داد از ساعت 15 آغاز شد و 4 ساعت به‌طول انجامید. مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، با اشاره به این‌که این آتش‌سوزی عمدی بوده، زمین‌خواران، دامداران و شکارچیان غیرمجاز را عامل اصلی آتش‌سوزی عنوان کرده و گفته است، موضوع در دست پیگیری است.

در عین حال، دکتر دلاور نجفی، معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفت: آتش‌سوزی‌های چندماهه اخیر در پارک سرخه‌حصار و خجیر دلایل متعدد طبیعی و انسانی دارد.

در سرخه‌حصار این آتش‌سوزی‌ها عمدتاً ناشی از عوامل انسانی و عمدی است ازجمله اعضای شهرک زیتون درصددند که مالکیت خودشان را بر اراضی مورد ادعای خود در سرخه‌حصار احراز کنند که بخشی از این آتش‌سوزی‌ها به‌دست این افراد صورت می‌گیرد، بخشی نیز به‌دلیل حضور طبیعت‌گردان در این پارک‌هاست که با افروختن آتش و رها کردن آن در طبیعت باعث آتش‌سوزی می‌شوند.

برخی نیز به‌دست شکارچیانی صورت می‌گیرد که به دلایل قانونی از شکار منع شده‌اند و بدین طریق می‌خواهند این اقدام سازمان محیط‌زیست را تلافی کنند.

وی عمدی بودن آتش‌سوزی دوشنبه گذشته در 8 هکتار از اراضی خجیر را ضعیف دانست و گفت: این آتش‌سوزی بیشتر ناشی از دلایل طبیعی است تا انسانی چراکه تراکم پوشش گیاهی در این مناطق به اندازه‌ای است که حتی یک جرقه سبب آتش‌سوزی در این عرصه‌ها می‌شود اما خوشبختانه وضعیت اکولوژیکی این مناطق به‌نوعی است که پوشش گیاهی تخریب شده بازسازی می‌شود به‌طوری‌که عرصه‌هایی که سال گشته دچار حریق شده‌اند اکنون به‌گونه‌ای احیا شده که قابل تمایز با سایر عرصه‌ها نیست.

نجفی در خصوص آخرین وضعیت عبور خطوط لوله گاز از پارک ملی خجیر گفت: در نشست مشترک سازمان محیط‌زیست با شرکت گاز مقرر شد برای عبور لوله، گزینه قبلی که توسط مدیریت پیشین سازمان تأیید شده جایگزین گزینه فعلی شود هرچند که به اعتقاد ما این گزینه با وجود آن‌که مطالبات ارزیابی دارد باعث تخریب محیط‌زیست می‌شود و جای بحث دارد ولی باتوجه به تأیید آن در دوره قبلی، شرکت گاز موظف به ادامه مسیر براساس این گزینه است.

کد خبر 27916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز