یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

گروه محیط‌زیست : با وجود مصوبه هیأت دولت و تأکید آن بر تعریض جاده قدیمی زرین‌گل به روستای شیرین‌آباد و روستای ابرشاهرود، قرار است با تغییر این مسیر، 10 کیلومتر جاده از میان جنگل‌های ابرشاهرود عبور کند.

در صورت اجرای آن، بخش عمده‌ای از جنگل‌های کمیاب هیرکانی در منطقه تخریب خواهد شد.

یاسر انصاری، دبیر کانون عالی گسترش فضای سبز در گفت‌وگو با همشهری افزود: در حال حاضر، گروهی تحت عنوان هیأت مردمی جاده زرین‌گل به علی‌آباد به‌شدت پیگیر احداث این جاده و تبدیل آن به یک محور ترانزیتی هستند درحالی که مسئولان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی با تأکید بر این‌که جنگل‌های منطقه ابرشاهرود در شمار جنگل‌های هیرکانی است در پاسخ به استعلامات وزارت راه، گذر جاده از اراضی جنگلی این منطقه را مغایر با اصول زیست‌محیطی دانسته و به‌شدت با آن مخالفت کرده‌اند اما اخیرا احداث این جاده به موضوعی داغ برای مبارزات انتخاباتی تبدیل شده و نامزدها با نوید تسریع در اجرای این طرح، برای کسب آرا،  زمینه‌سازی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که، 10 مسیر مواصلاتی فعال و نیمه‌فعال از شهرستان‌های گز تا آزادشهر در منطقه وجود دارد که ارتباط بین 2 استان سمنان و گلستان را برقرار می‌کنند، می‌گوید: نزدیک‌ترین مسیر به علی‌آباد کتول جاده تو سکستان است که در سال جاری به‌رغم مخالفت تشکل‌های زیست‌محیطی افتتاح شد. ضمن آن‌که محور آزادشهر به خوش ییلاق نیز به‌عنوان قدیمی‌ترین جاده مواصلاتی استان مطرح است.

جنگل ابر

با این همه مشخص نیست چرا برخی افراد به‌خاطر کوتاه شدن 20 کیلومتر طول مسیر، بر تخریب بخشی از نادرترین جنگل‌های جهان پای‌می‌فشارند. انصاری با تأکید بر  اینکه  با محورهای مواصلاتی موجود،  فاصله بین شاهرود و علی‌آباد 125 کیلومتر است، تصریح کرد: در صورت احداث جاده جدید این فاصله به 103 کیلومتر کاهش می‌یابد درحالی‌که اگر صرفا ایجاد اشتغال و توسعه منطقه مدنظر است و طرفداران احداث این جاده، دسترسی به استان سمنان را بهانه اجرای این طرح عنوان می‌کنند.

باید از آنها پرسید و شود چه ضرورتی برای سرمایه‌گذاری در استان سمنان وجود دارد حال آن‌که شهرستان گنبد بخش هفت که با فاصله‌ای حداکثر 50 کیلومتر در ضلع شرقی علی‌آباد واقع شد. دارای قابلیت‌ها و اراضی بسیار مستعدی برای احداث انواع شهرک‌های صنعتی و مجتمع پتروشیمی گلستان است که می‌تواند گزینه و راه‌حل مناسبی برای معضل پتروشیمی و جاده زرین‌گل باشد.

به گفته وی، تحقق آرزوی بخشی از جمعیت علی‌آباد (شاهرودی‌های مقیم این شهرستان) مبنی بر احداث و تکمیل جاده ابرشاهرود برای همه تشکل‌های زیست‌محیطی قابل احترام است مشروط بر آن‌که دغدغه‌ها و معیارهای زیست‌محیطی در اجرای این طرح عمرانی اعمال گردد.

در عین حال اخیرا دلاور نجفی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره اعلام کرده بود: بخشی از جاده مصوب قبلی منجر به قطع درختان جنگلی می‌شد که دستور رئیس جمهوری بود که احداث جاده،  قطع درخت به همراه نداشته باشد و حتی‌المقدور در مسیرهایی که قبلا جاده بوده، کار  در قالب بازسازی و مرمت انجام شود نه احداث جاده جدید.

این گزارش می‌افزاید: جنگل ابر در 50 کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزاد شهر استان گلستان و روستای ابر قرار دارد. این جنگل ادامه جنگل‌های شمال کشور است و به‌دلیل آن‌که همواره ابری بر فراز این منطقه جنگلی وجود دارد به جنگل ابر شهرت یافته است.

کد خبر 31035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز