یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه شهری: درپی درج خبری با عنوان «هجوم غیرقانونی به زیستگاه‌های حفاظت شده زاگرس مرکزی» که در تاریخ 9/5/86 در همین صفحه درباره هجوم بی‌سابقه عشایر به مناطق تحت قرق به چاپ رسید، سازمان حفاظت محیط‌زیست جوابیه‌ای ارسال کرده که به این قرار است:

1. مطابق سنوات گذشته عشایر دارای پروانه مرتعداری برابر پروانه چرا در حد و حدودی که قانون مشخص کرده در فصل مجاز اقدام به تعلیف دام‌ها می‌کنند. هم‌اکنون در کل منطقه حفاظت شده دنا تعداد 3800 راس دام مجاز برابر پروانه در حال تعلیف هستند که هیچگونه منافاتی با ضوابط و مقررات منطقه حفاظت شده ندارد.

2. تاکنون تصرف و تخریبی در مناطق وجود نداشته که از چشم همیشه بیدار محیط‌بانان پوشیده باشد و با هرگونه دخل و تصرف برابر قوانین و مقررات برخورد قاطع به‌عمل آمده است.

3. در رابطه با ضعف محیط‌بانان در انجام وظایفشان، این ادعا مستند بر کدام ارزیابی اظهار شد، آیا افزایش هرساله آمار گونه‌های جانوری چیزی غیر از زحمات شبانه‌روزی این سبزپوشان است.

4. اهمیت ندادن و ارزش قائل نشدن مسئولان محلی برای امر حفاظت به موجب کدام اسناد و مدارک است. خوشبختانه باید گفت که احداث 3 واحد محیط‌بانی در شش‌ماهه گذشته در منطقه حفاظت شده دنا، تجهیز کلیه پاسگاه‌های محیط‌بانی به خودرو و موتورسیکلت، فنس‌کشی منطقه، اجرای پروژه برق‌رسانی خاریدون و افزایش محیط‌بانان منطقه حفاظت شده دنا از 24 نفر به 33 نفر بخشی از اقدامات جهت ارتقاء سطح حفاظت است.

5. درخصوص تفرجگاه و جاده کوه‌گل خاطرنشان می‌شود اجرای تفرجگاه در آن محل مربوط به سنوات قبل بوده و قبل از حفاظت منطقه دنای شرقی این طرح اجرا شده بود، جاده دسترسی کوه‌گل به طول 3 کیلومتر است که احداث و آسفالت آن مربوط به سنوات قبل از حفاظت است و منافاتی هم با فلسفه حفاظت محیط‌زیست ندارد بلکه عاملی در جهت جلوگیری از پراکنش گردوغبار و تخریب اکوسیستم طبیعی منطقه است.

6. در رابطه با مشکل زباله در کوه‌گل ضروری است گفته شود کار جمع‌آوری زباله کوه‌گل در مقایسه با دیگر مکان‌های تفرجگاهی استان مطلوب است و به جد مسئولان حفاظت محیط‌زیست در پاکسازی آن توجه دارند.

کد خبر 28760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز