گروه محیط‌زیست: 4 میلیون و 200 هزار هکتار از جنگل‌های ناحیه رویشی ایرانی- تورانی در معرض تخریب جدی قرار دارند.

دکتر پیمان یوسفی مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی در این باره به همشهری گفت: این جنگل‌ها به‌دلیل واقع شدن در مناطق خشک و نیمه خشک جزو ذخایر ژنتیکی جهان محسوب می‌شوند و به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردارند.

وی وجود دام در عرصه‌های جنگلی، آتش سوزی‌های گسترده و تخریب‌های ناشی از عوامل انسانی و طبیعی را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی حفاظت و صیانت از این ناحیه عظیم رویش ذکر کرد و گفت: حفاظت از این جنگل‌ها نیازمند طرح ملی است و به‌دلیل ارزش‌های خاص اکوسیستمی این مناطق، هر گونه طرح و برنامه‌ریزی در این زمینه، باید مبتنی بر یک برنامه ملی باشد. در حالی‌که امروز منابع طبیعی استان‌ها این مسئولیت را به عهده دارند که باید در این روند بازنگری شود.

یوسفی، پسته وحشی، ارس، بنه، بادام و تاغ را از جمله گونه‌های این ناحیه رویشی عنوان کرد و افزود: ناحیه رویشی ایرانی- تورانی با بیش از 4 میلیون و 200 هزار هکتار، گستره وسیعی از مناطق مختلف کشور از جمله استان‌های تهران، خراسان شمالی ، جنوبی و رضوی، اردبیل، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، اصفهان، یزد، سمنان، زنجان و استان مرکزی را در بر می‌گیرد ضمن آنکه بیش از 65 درصد از ترکیب فلور ایرانی در این ناحیه قابل رؤیت است.

وی با اعلام اینکه سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع با اعتبارات اندک استانی قادر به حفظ وصیانت از جنگل‌های ایرانی – تورانی نیست گفت: برای اولین‌بار با تصویب هیات دولت این ناحیه از اعتبار خاصی برخوردار شده‌است که انتظار می‌رود با همکاری مراجع ذیصلاح در مرحله نخست، 2میلیارد تومان از اعتبارات تخصیص یافته صرف تهیه نقشه‌های این ناحیه شود.

این گزارش می‌افزاید، در حالی‌که مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی بر ضرورت توجه جدی برای حفاظت و صیانت از ناحیه عظیم رویشی ایرانی- تورانی تأکید می‌کند، چندی پیش معاون یگان سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع با اعلام اینکه آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران در نیمه اول سال 86 نسبت به زمان‌های مشابه بسیار افزایش داشته است، گفت: حریق در جنگل‌های کشور طی سال 86 به مرز بحران رسیده‌است که عمده‌ترین علت آن شکارچیان، دامداران و کشاورزان و رهگذرانی هستند که پس از افروختن آتش بی‌آنکه از خاموش‌شدن آن اطمینان داشته باشند، محل را ترک می‌کنند که این امر باعث آتش سوزی گسترده در مناطق جنگلی می‌شود.

کد خبر 35721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز