گروه محیط‌زیست: واکنش به ساخت جاده ابر شاهرود همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین اعتراضات، طرفداران محیط‌زیست هشدار داده‌اند ساخت این جاده نه تنها باعث نابودی 70 هکتار پوشش جنگلی می‌شود، که عبور لوله‌های نفت، گاز و خطوط انتقال شبکه  نیرو را به انبار باروتی تبدیل کرده و  ممکن است تداخل عملیات اجرایی با این خطوط ، فاجعه بیافریند.

امیر حسین ولیان، دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت، در این باره به همشهری گفت: وسعت منطقه شاهرود و توابع آن حدود 5 میلیون هکتار است که فقط 20 هزار هکتار آن پوشیده از جنگل‌ است و نیمی از این پوشش جنگلی را جنگل ابر تشکیل می‌دهد.

اطلاق اصطلاح قاره کوچک به شاهرود هم به خاطر همین پوشش جنگلی است؛ اما از همین منطقه کوچک جنگلی، هم لوله نفت و گاز و هم 2 شبکه انتقال نیرو عبور کرده‌است. لوله‌های انتقال نفت که پیش از انقلاب راه‌اندازی شده‌است، به علت فرسودگی، نشت می‌کند؛

در نتیجه عملیات جاده‌سازی‌ در این منطقه که با شیب‌های تند همراه است ممکن است به قطع لوله‌های گاز و نفت منجر شود و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

ولیان می‌گوید: این جاده هنوز در مرحله طراحی است و حتی طرح آن کامل نشده اما عده‌ای با جوسازی کار را تمام شده اعلام می‌کنند تا مقاومت تشکل‌های زیست‌محیطی و طرفداران طبیعت را در هم شکنند. این در حالی است که حتی ارزیابی زیست‌محیطی طرح از سوی وزارت راه تهیه نشده و سازمان جنگل‌ها با عبور جاده از این مسیر موافقت نکرده‌است.

به گفته وی ، طرفداران ساخت جاده یکی از اهداف طرح را توسعه روستا‌ها، به ویژه روستای شیرین‌آباد عنوان می‌کنند، حال آنکه 25 درصد از اراضی کشاورزی این روستا به‌دلیل زیرسازی همین جاده تخریب شده‌است.

دبیر کانون دیده‌بان طبیعت ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به محیط‌زیست اضافه می‌کند: این طرح در حالی در آستانه اجرا قرار گرفته که قرار است بزرگراه چهار خطه شاهرود- آزادشهر در منطقه اجرا شود؛ بزرگراهی که نیاز به راه‌های موازی از جمله جاده جنگل ابر را کاملا غیرضروری می‌سازد.

کد خبر 39537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز