چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: سه‌شنبه گذشته، جمعیتی از طبیعت دوستان وتشکل‌های زیست‌محیطی، مقابل اداره کل محیط‌زیست شاهرود گرد هم آمدند تا نسبت به ساخت جاده شاهرود- علی آباد در جنگل ابر اعتراض کنند.

 
آنها در حالی که پلاکاردهایی با عناوینی چون نگذارید یکی از زیباترین جنگل‌های دنیا نابود شود، آیندگان نیزایرانی آبادوسرسبز می‌خواهند، جنگل ابر را ازآیندگان نگیریم و اندیشه سبز مسئولان کشور را گرامی می‌داریم، در دست داشتند، ضمن قرائت بیانیه 35 تشکل زیست‌محیطی استان‌های سمنان وگلستان، با احداث جاده جدید شاهرود-علی آباد به‌عنوان پنجمین مسیرشاهرود-شمال که موجب تخریب حدود80 هکتارجنگل‌های هیرکانی-باستانی ابر می‌شود، مخالفت کردند.

در این تجمع آرام که در دمای(8-)  درجه ودر حال بارش برف انجام شد، قشرهای مختلف جامعه از جمله استادان دانشگاه، فرهنگیان، پزشکان و دانشجویان حضور داشتند.

تجمع‌کنندگان ضمن اعلام حمایت از سازمان محیط‌زیست واداره منابع طبیعی، خواهان تبدیل جنگل ابر به پارک ملی شدند واعلام کردند درصورت پافشاری بر احداث جاده، این تجمعات را با وسعت بیشتری ادامه خواهند داد.

پافشاری بر ساخت جاده ابر در حالی ادامه دارد که چندی پیش، اسکندری،  وزیر جهاد کشاورزی به صراحت با ساخت این جاده مخالفت کرد و با هشدار نسبت به پیامدهای مخرب زیست‌محیطی آن، تأکید کرد این جاده به سود و صلاح کشور نیست.

شریفی، رئیس سازمان جنگل‌ها نیز با اشاره به اینکه این جاده نیازمند مطالعات پیچیده وفنی کارشناسی است، تصریح کرد: تا کنون هیچ مجوزی برای ساخت این جاده صادر نشده است. با این حال، طرفداران ساخت این جاده نه به مخالفت وزیر وقعی می‌نهند ونه به هشدارهای کارشناسان . همچنین فریادهای اعتراض آمیز دوستداران طبیعت را نمی‌شنوند.

این در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار همشهری حاکی از آن است که یکی از مقامات محلی بر ساخت 4 کیلومتر از سمت علی‌آباد اصرار دارد با این هدف که با اجرای این بخش، بقیه مسیر نیز اجرا می‌شود.

این نگاهی است که مسئولان رده بالای استان گلستان به شدت از آن حمایت می‌کنند. اما نگاه مسئولان استان سمنان به گونه دیگری است؛ مسئولان این استان بر خلاف همتایان خود در استان گلستان بر مطالعات زمین شناسی پای می‌فشارند؛ مطالعاتی که در این طرح دیده نشده است.

همچنان‌که به باور این مسئولان، این طرح هیچ مطابقتی با جاده قبلی ندارد، ضمن آنکه براساس این دیدگاه اصلاً طرحی برای این مسیر ارائه نشده است؛ این نکته‌ای است که مسئولان استان سمنان طی مکاتباتی آن را به اداره راه وترابری استان گلستان – مجری طرح – تذکر داده‌اند.

کد خبر 41360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز