گروه محیط‌زیست: اعلام طرحی موسوم به «واگذاری جنگل‌های مخروبه برای توسعه صنعتی» اعتراض کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی را در پی داشت.

کارشناسان با اشاره به اینکه واکنش مناسب به تخریب جنگل احیاست نه واگذاری، ابراز نگرانی کردند که طرح پیش گفته بهانه تازه‌ای برای تصرف اراضی جنگلی و جولان زمین‌خواران باشد.

مهندس کاظم نصرتی، رئیس جامعه جنگلبانی ایران در گفت‌وگو با همشهری با تأکید کرد: در حال حاضر سطح جنگل‌های ایران به ویژه جنگل‌های شمال اعم از انبوه و تنک به حداقل خود رسیده است، به همین دلیل آستانه تحمل خود را از دست داده به‌طوری که مناطق شمالی با کمترین بارندگی دچار آبگرفتگی معابر یا سیل می‌شود.

وی تصریح کرد: هرگونه تغییر کاربری اراضی جنگلی نه تنها به پایداری شمال لطمه می‌زند بلکه در دراز مدت سرمایه‌گذاری‌هایی که در این مناطق صورت می‌گیرد خود در معرض خطر قرار خواهد گرفت و نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها نتیجه معکوس در بر خواهد داشت.

مهندس رضا محمدی نیز در این باره به همشهری گفت: آنچه امروز در برخی استان‌ها تحت عنوان توسعه صنعت مطرح می‌شود ناشی از رقابت‌هایی است که کمتر مبتنی بر مطالعات جامع و علمی است و از این روست که در شمال کشور، هر گاه صحبت از توسعه می‌شود نگاه‌ها به سوی اراضی جنگلی معطوف می‌شود؛ در حالی که با آینده نگری می‌توان دریافت که توسعه در استان‌های شمالی با سایر مناطق کشور بسیار متفاوت است.

به گفته وی،  مناطقی در جنوب استان گیلان وجود دارد که برای توسعه بسیار مناسب است اما مشخص نیست که چرا در این مناطق مسئله توسعه مطرح نمی‌شود؛ همچنان‌که در شمال استان گلستان مناطقی وجود دارد که بیابانی است و می‌توان با برنامه‌ریزی در آنجا شهرک‌های صنعتی ساخت.

این کارشناس منابع طبیعی، ادامه داد: راه‌های میان‌بر توسعه که اغلب با تخریب شدید سرزمین همراه است، نتیجه‌ای جز تخریب بیشتر، آینده ناپایدار و هدر دادن سرمایه در دراز مدت نخواهد داشت.

در این باره دکتر شمس‌الله شریعت نژاد-معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها و مراتع- در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه بر اساس قانون، واگذاری جنگل چه مخروبه و چه غیرمخروبه مطلقا ممنوع است، افزود: جنگل مخروبه به‌دلیل فشارهای اقتصادی و اجتماعی از حالت ایده‌آل و طبیعی خارج نشده است و باید تلاش کنیم به حالت اولیه بازگردد.

وی با اشاره به دغدغه مقامات استان‌های شمالی برای صنعتی کردن این استان‌ها، افزود: عرصه‌های جنگلی را باید اولویت‌بندی کرده و بر اساس آن بهره‌مندی خردمندانه کنیم که در این راستا اول باید به سراغ مراتع بالادست و مراتع 3 و 4 برای توسعه برویم و اراضی باتلاقی را بهینه و بهسازی کنیم و پس از آن، اراضی زراعی غیرحاصلخیز درجه 3 و 4 برای توسعه باید در اولویت قرار گیرند.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها با اشاره به پیشنهاد استاندار گیلان در سفر استانی دولت درخصوص واگذاری بخشی از جنگل‌های مخروبه برای توسعه صنعتی تصریح کرد: دولت هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع است و از سازمان جنگل‌ها نیز نظرخواهی کرده که ما نظر خود را به صورت مکتوب ارائه و اعلام کردیم و باید اولویت‌بندی صورت گیرد چرا که جنگل کاربری خود را داشته و تولید دارد.

وی گفت: چشم‌های آیندگان به جنگل‌های شمال کشور بوده و این جنگل‌ها پشتوانه اراضی پایین دست است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار سال 64 حدود 500 هکتار جنگل مخروبه داریم  و بخش عمده‌ای از آنها هم‌اکنون با طرح‌های جنگل‌داری توسعه یافته‌اند، تصریح کرد:  به نظرما،  هم‌اکنون جنگل مخروبه نداریم، مگر این که جنگلی بر اثر فشارهای اقتصادی و اجتماعی از فشار اکولوژیکی خارج شده باشد.

کد خبر 38622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز