هنوز سرنوشت یکی از زیبا‌ترین زیستگاه‌های کشور که به جنگل ابر موسوم است در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

جنگل ابر که تقریبا 10 هکتار از وسعت منطقه شاهرود و توابع آن را که حدود 5 میلیون هکتار است به خود اختصاص داده در میان جنجال‌های تبلیغاتی برخی مسئولان محلی همچنان قربانی می‌شود.

هرچند تاکنون وزیر جهاد کشاورزی از صادر نکردن هیچ مجوزی برای ساخت این جاده که شاهرود را به علی‌آباد متصل خواهد کرد سخن می‌گوید، اما برخی مسئولان محلی همچنان از ساخته شدن این جاده خبر می‌دهند.

چندی پیش نیز 35 تشکل زیست محیطی منطقه شاهرود در حالی به اعتراض نسبت به ساخته شدن این جاده پرداختند که در هوای 8- درجه و زیر بارش برف اجتماع کرده‌بودند و با داشتن پلاکاردهایی مبنی بر توقف احداث این جاده، از مسئولان خواستند تا از این اقدام که مخرب محیط زیست منطقه است جلوگیری کنند.

در این راستا، تشکل‌های زیست محیطی با راه‌اندازی ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر سعی در تلاش بیشتر برای توقف طرح‌های احتمالی برای ساخت جاده جنگل ابر دارند.

این ستاد در یکی از اقداماتش با ارائه نامه‌ای به استاندار سمنان، از وی خواستند تا در این باره اقدامی مقتضی انجام دهد.

در این نامه آمده است: طرح جاده شاهرود- علی آباد، اساسا یک طرح تبلیغاتی انتخاباتی از سوی نمایندگان علی‌آباد و شاهرود بوده که متاسفانه با کوتاهی مسئولان و  مدیران وقت استان گلستان در سفر هیات دولت با عنوان( تکمیل و آسفالت جاده موجود) به تصویب رسیده است.

در ادامه این نامه آمده است: مسیر مورد بحث فعلی(دره سرمه) طرحی جدید از سوی مشاور است که فاقد هرگونه مطالعات و ارزیابی توجیهی اعم از زیست محیطی یا اقتصادی- اجتماعی بوده و هیچ ربطی به مصوبه هیات محترم دولت ندارد و باعث تخریب 80-70 هکتار از بکرترین جنگل‌های هیرکانی می‌شود.

در بخش دیگری از نامه ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر به استاندار آمده است: با اطلاع رسانی وسیع رسانه‌ها و تشکل‌های زیست محیطی، افکار عمومی شهرستان شاهرود، نسبت به این جاده مخرب فوق‌العاده منفی و حساس شده، بطوری‌که هم اکنون، دوستداران طبیعت در تدارک تجمعی بسیار وسیع‌تر و چشمگیرتر هستند تا صدایشان را به گوش جهانیان برسانند.

در پایان این نامه خطاب به استاندار سمنان آمده است: تاکنون مقامات محلی به خاطر منافع شخصی خود و مریدانشان با جوسازی و هیاهو مانع اطلاع‌رسانی و حتی اعلام نظر  کارشناسان شده‌اند.

اکنون که خوشبختانه از سوی مقامات عالی، از چنین دخالت ناروایی تحذیر شده است، ضروری است تا از حریم طبیعت و ذخیره و ثروت ملی سرزمینمان در برابر امواج عوام‌فریبی و سود‌جویی دفاع کنیم.

کد خبر 42110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز