گروه شهری: قدیمی‌ترین پارک ملی جهان در آستانه حذف شدن از فهرست پارک‌های ملی جهان قرار گرفته‌است.

دکتر بهروز بهروزی‌راد، استاد محیط‌زیست، ضمن ابراز تأسف از تخریب حساس‌ترین منطقه پارک ملی خجیر به همشهری گفت: کوه گوی‌بلاغی تنها زیستگاه قوچ و میش البرز است که این دو گونه حیات‌وحش به آن پناه می‌آورند. ازاین‌رو، تخریب این منطقه می‌تواند باعث انقراض این حیوانات شود چراکه تخریب این بخش باعث سرگردانی و درنهایت کشتار این حیوانات به‌دست شکارچیان و ساکنان حواشی این پارک می‌شود. ضمن آن‌که تخریب این عرصه‌ها باعث نابودی تنها گونه‌های باقی‌مانده جنگلی البرز یعنی پسته وحشی می‌شود که در حال حاضر فقط در خجیر قابل رؤیت است.

وی با تأکید بر این‌که این پارک به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همجوار بودن با کلانشهر تهران از اهمیت فراوانی برخوردار است، وضعیت فعلی خجیر را بسیار اسفبار توصیف کرد و افزود: ازیک‌سو، ترددهای بیش از حد و تخریب و تجاوز، امنیت حیات وحش را در این عرصه‌ها به‌خطر انداخته و از سوی دیگر، گلخانه‌هایی که هر سال در عرصه‌های این پارک ایجاد می‌شود اکوسیستم این منطقه را تهدید می‌کند.

وی در ادامه هشدار داد: اگر مسئولان برای حفظ این پارک که از قدیمی‌ترین پارک‌های جهان است چاره‌ای نیندیشند به‌زودی شاهد تخریب کامل آن خواهیم بود کمااین‌که در حال حاضر هم این پارک بسیاری از معیارهای جهانی ای.یو.سی.ان (معیارهای جهانی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی) را از دست داده است.

در عین حال، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر از مشخص شدن تکلیف احداث خط لوله گاز در پارک ملی خجیر تا پایان امروز داده است اما کارشناسان محیط‌زیست بیم آن دارند این پارک ملی نیز مانند بسیاری دیگر از عرصه‌های حفاظت شده قربانی پروژه‌های عمرانی و توسعه ناپایدار شود. بر این اساس انتظار می‌رود مسئولان قضائی باتوجه به اهمیت حیاتی این پارک با رأی قاطعانه به نگرانی علاقه‌مندان محیط‌زیست پایان دهند.

توافق 10 میلیارد ریالی برای تخریب

از سوی دیگر، خبرگزاری مهر گزارش داد تخریب بخشی از پارک ملی جنگلی خجیر با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران و شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری صورت گرفته است. ضمن اینکه شرکت ملی گاز نیز از موافقت سازمان محیط زیست در خصوص این تخریب خبر داده است.

براساس این گزارش پس از گذشت حدود 10 روز از توقف عملیات احداث خط لوله گاز پنجم تهران در پارک ملی خجیر و نیز تخریب بخش وسیعی از این منطقه مهم زیست محیطی، یافته‌ها نشان می‌دهد که برای تخریب پارک ملی خجیر، توافقی 10 میلیارد ریالی بین شرکت گاز استان تهران و اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست استان تهران صورت گرفته است.

بدین ترتیب که بر اساس اعلام نظر مدیر کل منابع طبیعی استان تهران به شرکت گاز این استان، واریز مبلغ 10 میلیارد ریال به حسابی در بانک ملی جهت تادیه خسارت وارده به درختان دست کاشت معارض در مسیر اجرای پروژه خط لوله گاز در نظر گرفته شده و صدور مجوز برای اجرای طرح تخریب در پارک خجیر کافی است. 

همچنین مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی به معاونت مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگلها و مراتع اعلام کرده که لازم است طبق ضوابط میزان خسارت (به حدود 30 هزار اصله درخت) در محدوده مورد نظر تعیین و مطالبه گردد.

تغییر مسیر محدود خط لوله گاز

براساس یک گزارش دیگر  معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس تصمیم گیری جدید، مسیر احداث خط لوله گاز در پارک ملی خجیر تغییر کرد و این امر به طور حتم خسارت های زیست محیطی را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد.

دلاور نجفی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت : در مدیریت قبلی سازمان حفاظت محیط زیست، مسیر خاصی برای احداث خط لوله گاز پنجم تهران در پارک ملی خجیر تعیین شده بود. اما این مسیر برای احداث بکار گرفته نشد و مسیر دیگری پیشنهاد گردید.

وی افزود: ولی از آنجا که مسیر جدید به لحاظ زیست محیطی خسارات بیشتری داشت، بر اساس ارزیابی جدید بنا شد مجدداً مسیری که در گذشته برای این امر پیش‌بینی شده بود، بکار گرفته شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: گرچه متاسفانه خط لوله گاز، مجدداً باید از پارک ملی عبور کند و به طور حتم این امر نیز خساراتی بر محیط زیست وارد خواهد کرد، اما پیش بینی می‌شود خسارات  وارده تا حد بسیاری کاهش یابد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: در حال حاضر فعالیت احداث این خط لوله در پارک ملی خجیر تا مشخص شدن تکلیف موضوع کاملا متوقف است.

در این گزارش اشاره نشده است چرا از ابتدا عبور خط لوله گاز از پارک ملی تصویب شده و چرا بعدا حتی یک مسیر پرزیان‌تر نیز مورد تأیید قرار گرفته است. بدیهی است که درخواست اصلی کارشناسان محیط‌زیست نه تغییر مسیر لوله گاز از یک بخش پارک ملی به یک بخش دیگر آن و بلکه کلا خارج شدن این لوله از خجیر است.

کد خبر 27117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز