سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه شهری: پارک ملی سرخه‌حصار در منطقه اراضی مورد ادعای اعضای تعاونی مسکن زیتون برای چندمین بار در آتش سوخت.

در حالی که مناقشه میان سازمان محیط‌زیست و اعضای این تعاونی بر سر 240 هکتار از اراضی پارک ملی سرخه‌حصار همچنان ادامه دارد، بخشی از این اراضی در روزهای اخیر دچار آتش سوزی شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران، در خصوص این آتش‌سوزی گفت: علت این آتش‌سوزی مشخص نیست ممکن است این آتش‌سوزی‌ها عمدی و یا بر اثر گرمای هوا رخ داده باشد اما هر چه هست 2 هکتار از این اراضی در آتش سوخته و پوشش گیاهی آن از بین رفته است.

قوام‌الدین بزرگیان که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت از موافقت اکثر اعضای این تعاونی برای دریافت زمین معوض خبر داد و افزود: بنا به اعلام وزارت جهاد کشاورزی شمار قابل توجهی از اعضای این تعاونی برای دریافت زمین معوض در پردیس موافقت کرده‌اند و البته قرار است تسهیلات ویژه‌ای برای این اعضا در نظر گرفته شود تا مشکل برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه طبق قوانین محیط‌زیست تغییر کاربری این اراضی ممنوع است، تصریح کرد: ‌درست است که اعضای تعاونی زیتون طی حکمی سند این اراضی را دریافت کرده‌اند اما تحت هیچ شرایطی این اعضا حق تغییر کاربری این اراضی را ندارند و تا تعیین تکلیف نهایی این اراضی نمی‌توان مانع از رفت و آمد آنها در این اراضی شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آبیاری 350 هکتار از اراضی کشاورزی ری و ورامین با فاضلابهای تهران اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از فاضلاب تهران به این دو شهر می‌رود و کشاورزان نیز با توجه به تأثیر فاضلاب در رشد گیاهان، با این شیوه غیربهداشتی اراضی خود را آبیاری می‌کنند.

بزرگیان ضمن هشدار نسبت به ادامه این روند غیربهداشتی، خاطرنشان ساخت: برای پیشگیری از این شیوه اداره کل محیط‌زیست استان جلساتی را با حضور دیگر سازمان‌های ذیربط برگزار کرده و در این زمینه گزارشی هم به کار گروه محیط‌زیست استان ارائه شده تا تصمیم‌گیری شود.

کد خبر 24189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز