گروه شهری: با آبگیری سد کارون4 فاجعه دیگری در انتظار منابع طبیعی کشور است.

درحالی‌که 70 درصد از عملیات اجرایی سد کارون 4 به انجام رسیده، پیش‌بینی می‌شود با آبگیری این سد بالغ بر 2200 هکتار از جنگل‌های شاخه‌زادبلوط غرب به‌صورت کامل زیر آب رفته و نابود شود.

این سد که ارتفاع آن به 100 متر می‌رسد در صورت آبگیری، حوزه آبگیر آن در دو سرشاخه‌های رودخانه‌های «بازفت» و «ارمند لردگان» پیشروی می‌کند.

این درحالی است که پوشش جنگلی منطقه در حاشیه این رودخانه‌ها واقع شده و درنتیجه با آبگیری سد مدفون خواهند شد.

افزون بر این، آثار تاریخی موجود در منطقه ازجمله کتیبه‌هایی که در دامنه کوه‌ها و تپه‌های مجاور قرار دارد در زیر آب و گل و لای ناشی از آن دفن خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: اراضی جنگلی منطقه که در معرض تخریب و نابودی است زیستگاه جانوران و پرندگان متعددی است، ضمن آن‌که از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی و باارزش است به‌طوری‌که جنگل‌های بلوط در معرض نابودی، جزو جنگل‌های نادر جهان محسوب می‌شود که رویشگاه آن منحصر به آسیا و استان چهارمحال و بختیاری است.

مهندس یاسر انصاری، رئیس کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط‌زیست ایران، در این‌باره به همشهری گفت: سد کارون 4 پیش از این، طی دو مرحله و هنگامی که 40 درصد عملیات اجرایی آن طی شده بود بر اثر سیل به کلی تخریب شده، اما همچنان بر احداث این سد پافشاری شده است.

وی می‌گوید: به‌رغم آن‌که گفته می‌شود این پروژه دارای ارزیابی زیست‌محیطی است اما به‌نظر می‌رسد این ارزیابی‌ها منطبق با استانداردهای جهانی صورت نگرفته است. از همین روست که با آبگیری این سد 2 هزار هکتار از اراضی منحصربه‌فرد جنگلی نابود می‌شود.

در این میان آنچه بر نگرانی علاقه‌مندان به محیط‌زیست دامن می‌زند آن‌که قرار است در ادامه، سد کارون 5 و 6 نیز بر روی همین رودخانه‌ احداث شود.

انصاری تصریح می‌کند: بنا بر اعلام مسئولان منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری، امسال میزان فرسایش خاک در حوزه آبریز استان به رقم نگران‌کننده 45 تن در هکتار رسیده است. حال آن‌که این حوزه تأمین‌کننده 10 درصد آب کشور است.

در عین حال دکتر یوسفی‌آذر، مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها و مراتع در این‌باره به همشهری گفت: باتوجه به حساسیت موضوع، قرار است هیأتی متشکل از کارشناسان سازمان جنگل‌ها به منطقه اعزام شوند و ضمن تعیین محدوده طرح، مسأله را در منطقه بررسی کنند.

نتیجه این بررسی‌ها برای تصمیم‌گیری به ریاست سازمان جنگل‌ها ارائه خواهد شد و درپی آن، اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

عمر کوتاه سدها

منشأ رودهای کارون و زاینده‌رود در ارتفاعات  استان  چهار محال و بختیاری واقع شده  و باتوجه به شیب استان که به سمت خوزستان قرار دارد عمر سدهایی که در منطقه در حال احداث است باتوجه به میزان فرسایش خاک حداکثر 15 سال یعنی 10 سال کمتر از سایر سدها خواهد بود که از  نظر اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه نیست.

کد خبر 26160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز