پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

غلامرضا رفیع: عده‌ای زمین‌خوار و سودجو منتظر تصمیم دولت در خصوص اراضی تعاونی مسکن زیتون هستند تا به موقع، هجمه خود را به این پارک سرعت بخشند.

وحید نوروزی کارشناس محیط زیست  ضمن بیان این مطلب می گوید: نجات پارک ملی سرخه‌حصار در گرو تصمیم سریع دولت برای واگذاری زمین معوض به اعضای تعاونی زیتون است.

به گفته وی، اهمیت حفظ اراضی سرخه حصار باعث شد، سال گذشته در جریان سفر استانی رئیس جمهوری کمیته‌ای در استانداری تهران تشکیل تا ضمن بررسی دقیق موضوع، نتایج نهایی آن برای تصمیم گیری به هیأت دولت اعلام شود.

وی با اشاره به نتایج مورد بررسی در کمیته یاد شده گفت: در حال حاضر، شنیده‌ها از واگذاری زمین معوض در شهر جدید پردیس حکایت دارد که این پیشنهاد برای هیأت وزیران نیز ارسال شده ولی به رغم گذشت یک ماه هنوز تصمیم اجرایی در این باره گرفته نشده است و به بیان دیگر، چشمان نگران سرخه حصار همچنان به کابینه دولت نهم دوخته شده است.

این کارشناس محیط زیست افزود: متاسفانه از چندی پیش، ساخت و ساز قابل توجهی در آنجا در حال انجام است، تا جایی که در این رابطه حتی در مواردی انشعاب آب و برق  نیز به درون پارک راه یافته است.

وی با اشاره به تاریخچه پارک ملی سرخه حصار گفت: پارک ملی سرخه حصار یکی از قدیمی ترین پارک‌های ملی دنیا است که در سال 1331 سند آن به نام دولت صادرشده است و در سال 58 نیز برای جلوگیری از کشتار حیات وحش در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفت و در سال 61 نیز با مصوبه شورای عالی محیط زیست به نام پارک ملی اعلام شد.

وی با بیان اینکه بر اساس ساده‌ترین تعریف علمی و نص صریح قانون، هرگونه ایجاد بنا و ساخت و ساز عمده در پارک ملی ممنوع است گفت: اگرچه به خاطر اهمال و یا اشتباه مسئولین وقت در سال 1364 حدود 240 هکتار از اراضی ارزشمند پارک ملی سرخه‌حصار به تعاونی مسکن وزارت کشاورزی واگذار شد ولی این دلیل نمی‌شود که به خاطر آن اشتباه، اشتباه‌های دیگری را مرتکب شویم و اجازه دهیم ریه تنفسی شهر تهران نابود شود.

نوروزی افزود: در همان ابتدای امر، نیز بارها به مسئولین محیط زیست هشدار داده شد که در مقابل ساخت و ساز مقاومت کنند، زیرا مسلم بود که اگر در این محل یک آجر روی هم گذاشته شود، کمتر از یک ماه سرخه حصار از بین خواهد رفت، با این وجود متاسفانه اقدامات مجموعه سازمان محیط زیست در دولت قبل نیز علیرغم پیگیری‌های فراوان  به نتیجه اجرایی قابل قبول و مشخص نرسید و پرونده  پارک ملی سرخه حصار و تهدید ناشی از بی‌توجهی به محیط زیست همچنان مفتوح ماند.

نوروزی افزود: در حال حاضر غبار عجیبی در این پرونده که یکی از قدیمی‌ترین پرونده‌های محیط زیستی کشور است وجود دارد که مانع شفافیت آن می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار شهروندان تهرانی از سازمان محیط زیست و ارگان‌های دیگر شفاف شدن این پرونده است گفت: چندی پیش خانم جوادی، ریاست محترم سازمان محیط زیست در سفر به جنوب کشور و مشاهده نمونه‌ای از موارد تخریب محیط زیست در اثر فعالیت‌های صنعتی، گریستند و اکنون سؤال این مطرح است که آیا نابودی ریه تنفسی شهر تهران به همان اندازه مورد توجه ویژه است که تخریب محیط زیست در یکی از روستاهای دور افتاده جنوب ایران؟

کد خبر 26944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز