گروه شهری: درپی خشکاندن تالاب صوفی‌کم برای احداث کارخانه پتروشیمی گلستان، زیستگاه یک‌سوم پرندگان ایران در معرض نابودی کامل قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار همشهری، درحالی‌که کارشناسان محیط ‌زیست بارها نسبت به پیامدهای ناگوار زیست‌محیطی احداث کارخانه پتروشیمی در استان گلستان هشدار داده بودند اما عزم مسئولان استانی برای احداث این کارخانه تغییری نکرد و درنتیجه تالاب صوفی‌کم که بیش از 33 هزار هکتار وسعت دارد و زیستگاه 130 گونه پرنده ازجمله 9 گونه پرنده مهاجر زادآور  و 12 گونه پرنده بومی زادآور است بر اثر احداث کانال‌های متعدد به عمق 4 و عرض 11 متر تخریب شد.

این کانال‌ها که به‌منظور زهکشی و فراهم شدن بستر لازم برای احداث کارخانه مذکور حفر شده در آینده به آبراهه‌هایی تبدیل خواهد شد که از طریق آن تمامی فضولات و پساب‌های کارخانه‌های موجود در منطقه ازجمله پتروشیمی به دریای خزر خواهد ریخت که کمترین زیان آن نابودی خلیج گرگان خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: تالاب صوفی‌کم در فصل زادآوری پرندگان خشک شده و درنتیجه برخی جوجه‌ها بر اثر این اقدام تلف شده‌اند. اهمیت این تالاب از آن‌روست که محل زیست پرنده‌های حمایت‌شده و در معرض خطری مانند اردک سرسفید و عقاب دریایی دم‌سفید است.

ضمن آن‌که روباه سردم سیاه گونه در حال انقراض زیستگاه آن منحصر به ایران است و نیز حشره‌خوار کوتوله که کوچک‌ترین پستاندار جهان است با خشکیدن این تالاب، تنها زیستگاه خود را از دست می‌دهد. سیدمهدی شریف‌موسوی، رئیس شبکه زیست‌‌محیطی استان گلستان در این‌باره به همشهری گفت: متأسفانه بت صنعتی شدن و صنعتی کردن استان، سبب شده به‌دلیل بی‌توجهی به اکوسیستم شکننده این منطقه هر روز شاهد احداث کارخانه یا طرح‌های عمرانی در منطقه باشیم.

وی با اشاره به این‌که، در حال حاضر، مسئولان ارشد استان بدون لحاظ پیامدهای ناگوار زیست‌محیطی بر توسعه فضاهای صنعتی پای‌می‌فشارند گفت: احداث کارخانه سیمان پس از مینودشت و در آستانه ورودی پارک ملی گلستان آن هم در دامنه جنگلی کوه زیبای نیل کوه ناشی از همین نگاه است. کارخانه‌ای که در 200 متری جاده در حال احداث است و چون زخم بزرگی چشم‌انداز زیبای منطقه را خدشه‌دار می‌سازد.

موسوی می‌افزاید: با راه‌اندازی این کارخانه که 6 ماه از عملیات اجرایی آن می‌گذرد و هنوز فضاهای ساختمانی آن در حال شکل‌گیری است، از یک سو، گرد و غبار ناشی از آن تأثیر سوئی بر اکوسیستم پارک گلستان خواهد گذاشت و از سوی دیگر بیم آن می‌رود که گردانندگان این کارخانه به‌منظور تأمین مواد اولیه کارخانه، بخش‌هایی از نیل‌کوه را تخریب کنند.

کد خبر 25980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز