گروه محیط زیست: تالاب صوفیکم استان گلستان، به‌دلیل حفر کانال‌های متعدد زهکشی که برای احداث صنایع پتروشیمی ایجاد شده، خشک و تبدیل به بیابان شده است؛

این درحالی است که این تالاب زیستگاه برخی گونه‌های نادر جهان وحش ازجمله روباه ترکمن و کوچک‌ترین پستاندار یعنی حشره‌خوار کوتوله است. ضمن آن‌که این منطقه و زیستگاه‌های اطراف آن یکی از محل‌های زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجری است که هرساله از 6 مسیر مهاجرت جهان به این منطقه روی می‌آورند.

سیدمهدی شریف موسوی، رئیس شبکه زیست‌محیطی استان گلستان، با ابراز تأسف از سرنوشت این تالاب بی‌نظیر افزود: صوفیکم به وضعیتی مبتلا شده که سال آینده برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر مناسب نخواهد بود مگر آن‌که نزولات جوی و سیلاب سبب تغییر این وضعیت شود.

وی با اشاره به این‌که استان گلستان 85 کیلومتر عرض و 250 کیلومتر طول دارد، گفت: مشخص نیست چرا مسئولان محلی اصرار دارند همه امکانات و صنایع را در بخشی از استان یعنی در محدوده بندر گز تا بندر ترکمن متمرکز کنند.

درحالی‌که شهرک‌های صنعتی و صنایعی چون پتروشیمی و تراکتورسازی را می‌توان در بخش هفت گنبد و مراوه تپه و نظایر آن احداث کرد؛ مناطقی که نه‌تنها تخریب‌های زیست‌محیطی را درپی ندارد که سبب ایجاد اشتغال برای روستائیان و قشر محروم می‌شود و می‌تواند فقر را از چهره این مناطق بزداید.

اما به‌رغم این واقعیت، حساس‌ترین منطقه از نظر زیست‌محیطی یعنی صوفیکم برای احداث پتروشیمی در نظر گرفته شده است چراکه مسئولان استان بدون مشورت و نظرخواهی از کارشناسان استان اقدام به مکانیابی کرده‌اند.

شریف موسوی ضمن هشدار درباره پیامدهای ناگوار زیست‌محیطی احداث پتروشیمی به‌ویژه پساب‌های شیمیایی و صنعتی ناشی از آن، تصریح کرد: علاوه بر پتروشیمی مجوز تراکتورسازی هم در منطقه صادر شده که با راه‌اندازی این صنایع، خلیج گرگان، تالاب‌های آلاگلی، آلماگلی و آجیگلی و گمیشان در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

ضمن آن‌که دریاچه شور که در 7 کیلومتری محل احداث پتروشیمی قرار گرفته و از آن به‌عنوان بهشت پرندگان یاد می‌شود به‌کلی نابود می‌شود.

وی در گفت‌وگو با همشهری افزود: 6 مسیر جهانی پرندگان مهاجر به خلیج گرگان ختم می‌شود و هرساله در فصل مهاجرت، گونه‌های منحصربه‌فرد و نادرازجمله عقاب دریایی دم سفید و اردک سرسفید از کشورهای آفریقایی و اروپایی، هند و چین، ترکمنستان و چند فلات به ایران می‌آیند تا زمستان‌گذرانی خود را در گمیشان خلیج گرگان و زیستگاه‌های اطراف آن سپری کنند اما همه این مسائل که البته از دید جهانیان پنهان نیست زیرپا گذاشته می‌شود تا صنایعی احداث شود که جز آلودگی و نابودی محیط‌زیست فایده‌ای ندارد.

کد خبر 30319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز