پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

گروه محیط زیست: سرانجام در پی اعتراضات و هشدار کارشناسان و تشکل‌های زیست‌محیطی نسبت به تبعات احداث کنارگذر در تالاب انزلی، معاون اول اداره حفاظت محیط‌زیست گیلان از تعیین تکلیف این کنارگذر با حضور نمایندگان رئیس‌جمهوری در هفته آینده خبر داد.

تالاب انزلی که از آن با عناوین مختلف سایت رامسر، ذخیره، زیستکره و ذخیره‌گاه انسانی و زیستکره یاد می‌شود، از جمله تالاب‌های ثبت‌شده در فهرست جهانی است که متاسفانه به دلیل بی‌توجهی و مشکلات فراوان چندی است در فهرست مونترال (تالاب‌های در معرض خطر) قرار گرفته است.

با این همه، اصرار بر احداث کنارگذر در این منطقه همچنان وجود دارد. این در حالی است که طی سال‌های گذشته به منظور حفظ این تالاب، مسیر جدیدی برای کنارگذر تعریف و تعیین شد که پس از تایید و تصویب هیأت دولت برای اجرا به وزارت راه ابلاغ شد.

اما این مصوبه نه تنها از سوی وزارت راه اجرا نشد بلکه اخیرا وزارت راه بی‌توجه به هشدار کارشناسان و تبعات ناگوار زیست‌محیطی تصمیم به اجرای همان طرح اولیه گرفت.

این گزارش می‌افزاید: تالاب انزلی بدون اجرای این کنارگذر در وضعیتی است که بخش عمده‌ای از سطح آن که هر ساله محل زمستان‌گذرانی هزاران پرنده مهاجر بود به دلیل کم‌آبی خشک شده به طوری که در فصل مهاجرت، دیگر خبری از این پرندگان در منطقه نیست.

براین اساس خبر تعیین تکلیف این کنارگذر نویدبخش این امید است که سرانجام هشدار کارشناسان و دلسوزان محیط زیست برای حفظ این تالاب به ثمر می‌نشیند؛ به‌ویژه آن که مهندس الله‌قلی جعفری، معاون اداره حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گو با مهر به بازدید نمایندگان رئیس‌جمهور از مکان اجرای طرح کنارگذر اشاره کرده و گفته است: هفته گذشته نمایندگان رئیس‌جمهور با حضور در منطقه، تبعات ایجاد این کنارگذر را بررسی کرده‌اند.

وی ضمن انتقاد از گفته‌های برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه ایجاد کنارگذر باعث احیای تالاب می‌شود، تصریح کرده است: درباره مسائل مرتبط با محیط‌زیست نباید بدون داشتن تخصص اظهار نظر کرد و در این خصوص تنها اظهارنظرهایی موجه و صائب است که از سوی کارشناسان مسئول ایراد شود.

کد خبر 31321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز