سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه شهری: سومین مقام در سازمان جنگل‌ها و مراتع ،قربانی اصرار وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه شهرک صنعتی در بخشی از جنگل‌های جلگه‌ای استان گیلان شد.

به گزارش خبرنگار ما، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز همچون معاون حفاظت و امور اراضی این سازمان و مدیرکل اداره منابع طبیعی استان گیلان با دستور برکناری روبه‌رو شد.

دلیل برکناری این سه مقام، گفت‌وگوی آنها با روزنامه‌ها و مخالفت علنی آنها با تخریب و واگذاری 120 هکتار جنگل جلگه‌ای منحصربه‌فرد در منطقه لاکان رشت عنوان شده که گفته می‌شود با دستور مستقیم وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

این گزارش در این‌باره حاکی است: اختلاف نظر عمده مدیران برکنارشده با وزیر جهاد کشاورزی این است که آنها اصرار دارند اگر قرار باشد اراضی جنگلی را تغییر کاربری بدهند این تغییر کاربری باید براساس یک سیکل خاص و کار کارشناسی صورت بگیرد یعنی نخست باید تغییر کاربری در استان و سپس در شورای عالی جنگل به تصویب برسد و پس از طی مراحل قانونی و اظهارنظر کارشناسی با در نظر گرفتن ارزیابی‌های زیست‌محیطی، تصمیم لازم اتخاذ شود نه این‌که بدون طی این روال قانونی و تنها براساس یک دستور، بخشی از جنگل واگذار و تخریب شود به‌ویژه آن‌که این بخش از جنگل، جنگل طبیعی تلقی می‌شود و بنا بر قوانین و ضوابط تعریف شده قطع درختان این اراضی ممنوع بوده و هیچ مقامی حق واگذاری آن‌را ندارد.

  کارشناسان معتقدند، فرد یا تیمی که ادعا می‌کند می‌خواهد در این اراضی، صنایع پتروشیمی احداث کند لابد توانایی آن‌را دارد که اراضی مورد نظر را به بهای تقریبی هر هکتار 10 میلیون تومان آن هم در منطقه‌ای که کاربری جنگلی ندارد خریداری کند که در این صورت دیگر جنگلی تخریب نخواهد شد.

اما اگر مدعیان توسعه شهرک صنعتی توانایی پرداخت بهای اراضی مورد نظر را ندارند چگونه می‌خواهند در این منطقه میلیاردها تومان هزینه صرف راه‌اندازی پتروشیمی کنند؟ و به چه دلیل باید این اراضی به آنها واگذار شود؟ گفته می‌شود، طرح این نکات ازجمله عواملی است که باعث عزل مدیران مذکور شده است.

کد خبر 23258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز