گروه اجتماعی: اسماعیل احمدی مقدم دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در وین از فقدان کنترل لازم در زمینه تولید مواد مخدر در افغانستان ابراز نارضایتی کرد.

وی در حاشیه نشستی در زمینه مواد مخدر در مقر سازمان ملل در وین با اعلام این مطلب افزود: نیروهای خارجی و انگلیس که در افغانستان مسوولیت دارند، توفیق زیادی برای جلوگیری از کشت و تولید مواد مخدر ندارند.

وی افزود: این روند همه ساله در حال رشد است و این موضوع وظایف کشور های همسایه را سخت‌تر و سنگین تر می‌کند.

احمدی مقدم همچنین گفت: همگام با تحولات افغانستان، اقدامات ایران در این زمینه، اقداماتی رو به جلو بوده است.

وی در ادامه به نشست مشترک روز دوشنبه درباره توسعه همکاری‌های مرزی و اطلاعاتی بین ایران، افغانستان و پاکستان اشاره کرد و گفت: در این جلسه مسوولان سازمان ملل گزارش مثبتی از کاهش سهم ترانزیت مواد مخدر از ایران ارایه دادند که نشان می‌دهد نسبت به سال‌های قبل کاهش وجود داشته است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر این گزارش را ناشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کنترل ترانزیت مواد مخدر توصیف کرد.

وی تاکید کرد که در این کمیته سه جانبه، طرف ایرانی به همه تعهدات خود جامه عمل پوشانده و امیدواریم در ادامه بتوانیم با توسعه همکاری‌های اطلاعاتی و مرزی مبارزه جامع تری انجام دهیم.

احمدی مقدم در عین حال از ناپایبندی به پیمان پاریس ابراز تاسف کرد و گفت: ما معتقدیم که کشورهای عضو این پیمان که متعهد حمایت از مبارزه در منطقه هستند، کمتر از حد مسوولیت خود ایفای نقش می‌کنند.

ادامه حضور اروپایی‌ها در افغانستان منوط به خواست دولت و مردم افغانستان

از سوی دیگر متکی وزیر امورخارجه در این دیدار، تداوم حمایت کشورمان از دولت کرزای را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به تحرکات مشکوکی که در جهت ناامن ساختن افغانستان صورت می‌گیرد ، گفت : ما از دولت آقای کرزای حمایت می کنیم تا ضمن بازگرداندن امنیت به افغانستان، ثبات ، بازسازی و توسعه آن کشورنیز شکل جدی به خود بگیرد.

متکی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای بازسازی افغانستان پروژه های متعددی را در آن کشور اجرا کرده است از عدم توجه دول اروپایی به ظرفیتهای منطقه و خود افغانستان برای بازسازی آن کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در بحث امنیت و افزایش بی سابقه کشت و تولید مواد مخدر ما نشانه هایی از دخالت برخی از کشورها را در افغانستان شاهد هستیم که این امر مانع بازگشت امنیت و آرامش و کمک به رشد و توسعه آن کشور شده است .

 وزیر امور خارجه کشورمان ادامه تماس های کشورمان با دولت افغانستان برای تامین صلح و امنیت در آن کشور را مورد تایید قرار داد.

کریستوفر وندرل با اعلام اینکه افغانستان حوزه مهم آزمون سیاست خارجی اتحادیه اروپاست  گفت : تصور ما در خصوص اوضاع و تحولات افغانستان قبلا خوش بینانه بود ، اما اکنون به این نتیجه رسیده ایم که نباید انتظار حل سریع مسائل افغانستان را داشت.

وندرل با اعلام اینکه ما شاهد تداوم مشکلات سیاسی، اجتماعی، امنیتی و افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان هستیم گفت: علی رغم مهم‌بودن بحث امنیت افغانستان برای اروپا، ما موضوع بازسازی افغانستان را مهم‌تر از هر چیز دیگری می‌دانیم.

 وندرل ادامه حضور اروپایی ها را در افغانستان منوط به خواست دولت و مردم افغانستان دانست و در ارتباط با افزایش کشت و تولید مواد مخدر در آن کشور مبارزه با آن را نیازمند همکاری همه کشورها خواند.

توافق ایران، پاکستان و افغانستان

مقامات ارشد ایران، پاکستان و افغانستان در مقر دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل در وین توافق کردند تا به منظور جلوگیری از تهدید قاچاق مواد مخدر همکاری های بیشتر و نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند.

این توافقنامه که بوسیله وزراء و مسئولان امنیت عمومی مبارزه با مواد مخدر سه کشور به امضاء رسید بیانگر قصد این کشورها برای اقدام به منظور کاهش تولید تریاک در افغانستان و قاچاق آن است.

آنتونیو ماریا کاستا مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ضمن تحسین اجلاس وین آن را نقطه عطفی در مبارزه علیه مشکل مواد مخدر تولیدی در افغانستان نامید.

وی گفت: همانگونه که وزراء و مسئولان این سه کشور بر سر بیانیه مشترک به توافق رسیدند، نشانه سیاسی قوی از تمایل ایشان برای همکاری با یکدیگر جهت مبارزه علیه مشکلی مشترک است.

کد خبر 24264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز