یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معتادانی که پس از جمع‌آوری در برابر درمان مقاومت نشان دهند، به مرکز شفق منتقل می‌شوند.

محمدرضا جهانی جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با تشریح جزئیات روند اجرای طرح پلیس درمان‌مدار در تهران و از ابتدای تیرماه در سایر استانهای کشور گفت: طرح جمع‌آوری معتادان خیابانی از اول خرداد ماه امسال شروع می‌شود. این طرح از اواسط سال 85 آغاز شد، اما مرحله دوم آن به جهت دادن فرصت بیشتر به معتادان برای مراجعه به مراکز درمانی با 8 ماه تاخیر اجرا شد.

وی با اشاره به تجهیز مراکز درمانی و وجود 100 مرکز DIC و 85 مرکز MMT و 160 OUTREACH برای خدمت‌رسانی به معتادان مشمول طرح افزود: سال گذشته بیش از 13 میلیارد تومان اعتبار به بحث درمان معتادان اختصاص یافت.

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که معتادان در ابتدای جمع‌آوری برای مراجعه به مراکز درمانی توصیه و ترغیب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در قالب طرح، معتادان 20 تا 50 سال تزریقی دستگیر می‌شوند و ماموران نیروی انتظامی نیز آموزش‌های لازم را برای شناسایی معتادان تزریقی گذرانده‌اند.

وی با تاکید بر این که امسال با رفع مشکلات طرح شفق در سال گذشته طرح جمع‌آوری کاملتر و بهتر اجرایی می‌شود، تصریح کرد: معتادان در قالب طرح حتما شناسنامه درمانی دریافت می‌کنند و پلیس با این معتادان کاری ندارد؛ مگر آن که این عده کارت شناسایی را دریافت کرده و برای درمان در تاریخ مشخص مراجعه نکرده باشند.مراکز قرنطینه معتادان در تهران، پادگان ولی عصر (عج) واقع در عشرت‌آباد یا هر مرکز دیگری که نیروی انتظامی تشخیص دهد، خواهد بود.

وی در مورد برنامه‌های کلی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سیاستهای کلان مبارزه با مواد مخدر مشخص بوده در برنامه چهارم نیز پیش‌بینی و سند همکاریهای فرابخشی نیز تهیه و به دستگاهها ابلاغ شده است.

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که در سند همکاریهای فرابخشی انتظار می‌رود 20 فعالیت توسط ناجا و 26 فعالیت فرهنگی و پیشگیری انجام شود، تصریح کرد: همچنین پیش‌بینی شده است 18 فعالیت درمان و کاهش آسیب نیز انجام شود.

وی در مورد تغییر اخیر در استانها مبنی بر واگذاری دبیری شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به فرماندهان انتظامی استانها، گفت: این اقدام با هماهنگی مسوولان ذیربط و با اختیارات قانونی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، (احمدی مقدم) صورت گرفته است.

جهانی توضیح داد: در این خصوص با وزیر کشور هماهنگی لازم صورت گرفت و طبق ابلاغ هفته گذشته، فرماندهان انتظامی استانها در این سمت قرار گرفتند.

وی در پاسخ به این که آیا استانداران قانونا برای تغییر دبیران شورای هماهنگی، مجاز به تصمیم‌گیری و پیشنهاد فرد مورد نظر خود به دبیر کل ستاد نیستند، تاکید کرد: این امر از اختیارات شخص دبیر کل بوده و مصوبه ستاد نیز این است که ساختار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را دبیر کل تعیین کند.

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با استانداران در این زمینه مشورتی نشده و این اقدام به علت انسجام بخشی و در راستای سرعت دادن به فعالیتها صورت گرفته است.

به گفته وی از آنجا که 80 درصد فعالیت‌ها در ستاد مبارزه با مواد مخدر بر عهده نیروی انتظامی است لذا وقتی آنها دبیر باشند، ارتباط کار هم بیشتر می‌شود.این اقدام به هیچ وجه به معنای دید مجرمانه داشتن به معتادان نیست و قانون نیز تکلیف را در این زمینه مشخص کرده است.

وی با بیان این که بر عهد گرفتن مسوولیت دبیری شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانها به معنای تعطیلی فعالیت‌های پیشگیری و درمان نیست، خاطرنشان کرد: در عمل باید نتایج کارها را دید؛ زیرا بالاخره در بین نیروهای انتظامی نیز افراد تحصیلکرده با سطح علمی بالا و با کلاس نیز زیاد هستند و قطعا به ما کمک خواهند کرد؛ لذا دغدغه‌ شما به مرور زمان برطرف می‌شود.

جهانی در خصوص احتمال ادغام فعالیتهای ستاد با ناجا با توجه به تغییر کنونی تاکید کرد: به هیچ وجه این اتفاق نمی‌افتد.

کد خبر 21262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز