چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

لیلاخاکسار: سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در مراسم معارفه به عنوان دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و تودیع فداحسین مالکی، محمد رضا جهانی، مدیر کل بهداری ناجا را به عنوان جانشین خود در ستاد مبارزه با مواد مخدر معرفی کرد.

وی در این مراسم گفت: با توجه به نظر ریاست جمهوری این جابجایی به منظور تمرکز بیشتر در امور بوده است.

احمدی مقدم افزود: امیدواریم  مبارزه با مواد مخدر سرعت و شتاب بیشتری به خود بگیرد و تا پایان سال 1386 بتوانیم گزارش خوبی برای ملت ایران داشته باشیم.

وی همچنین ضمن اشاره به برنامه‌های خود گفت: ما چند رویکرد را دنبال می‌کنیم. بر اساس مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی در سال 1383 که اجرای آن به سال 1385 موکول شد، استراتژی محکمی در دستور کار قرار  گرفت،که تشکیل قرارگاه حضرت رسول (ص) و پرداختن به بحث درمان به شکل ریشه‌ای از دستاوردهای این مصوبه است.

احمدی مقدم در ادامه گفت: پس از تصویب سیاست‌های کلی نظام  به وسیله رهبر معظم انقلاب،  اجماعی بوجود آمده است که همه دستگاه‌ها در آن نقش دارند و  رهبری آن را پر رنگ‌تر کرده است‌.

وی گفت: تلاش ما  این است که تا پایان سال بحث عبور و مرور قاچاقچیان از مرزهای شرقی را به پایان برسانیم و عبور با هر نوع  وسیله‌ای سخت شود.

احمدی‌‏مقدم با اشاره به اینکه در عرصه بین‌‏المللی در سال‌‏های گذشته در خصوص تعداد معتادان و وضعیت مواد مخدر اتهاماتی  نابجا به ایران وارد می‌‏شد، افزود: امروز تمامی موارد در اسناد رسمی بین‌المللی اصلاح شده است و نمایندگان بین‌الملل با وضوح در بازدید از مرزها  نمره اول را به ایران در امر مبارزه داده‌‏اند.

دبیرکل جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال جاری برخورد شدیدتری با توزیع‌‏کنندگان خرد مواد مخدر در سطح جامعه صورت می‌‏گیرد و تلاش می‌‏کنیم چهره اجتماع را از وجود این افراد که موجب نارضایتی مردم شده است، پاک کنیم.

وی گفت: یک ساعت قبل از اعلام رسمی خبر انتصاب بنده از صدا و سیما، فکسی از ریاست جمهوری به دفترم ارسال شد که از طریق آن، از انتصاب خود مطلع شدم.

دبیرکل جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به راه‌‏اندازی قرارگاه رسول اکرم در سال گذشته گفت: راه‌‏اندازی این قرارگاه شروع خوبی برای مبارزه با مواد مخدر و کاهش تقاضا محسوب می‌‏شود و هرچند باید این اقدامات در سال 83 انجام می‌‏شد و با دو سال تاخیر اجرایی شد ، به همین دلیل باید به صورت جدی‌‏تر و با برنامه‌‏های مستقل‌‏تر دو سال عقب‌‏ماندگی را جبران کنیم.

احمدی مقدم همچنین گفت: در مبارزه با انتقال و توزیع قوی‌تر عمل می‌کنیم و در سال جاری برخوردهای شدیدتری با توزیع کنندگان و معتادین ولگرد خواهیم داشت تا جامعه ظاهری پاک و منزه داشته باشد.

وی در زمینه امور فرهنگی و اقدامات پیشگیرانه نیز گفت: این امور نیز از دید ما از اهمیت خاصی برخوردار است، کلیه دستگاه‌های فرهنگی در ادامه فعالیت‌های پیشین خود باید به شکلی منسجم و اثرگذارتر به تولیدات فرهنگی بپردازند و منجر به جلب مشارکت‌های مردمی شود.

احمدی مقدم در ارتباط با بحث مجرم یا بیمار بودن معتادان گفت: این موضوع با توجه به آنچه که هم اکنون نیز اجرا می‌شود دنبال خواهد شد و اگر فرد معتاد تحت نظر نیروی انتظامی به مراکز درمانی مراجعه کند مشکلی نخواهد داشت و می‌تواند امور درمانی را دنبال کند و در غیر این صورت به شکل مجرم با وی برخورد می‌شود.

وی گفت: داشتن 300هزار هروئینی که اکثر آنها تزریقی و عامل بیماری‌های خطرناک هستند یک واقعیت است و اینها کسانی هستند که خانواده‌ها را درگیر کرده‌اند. به طور قطع تمرکز ما بر روی درمان خواهد بود و یکی از دلایل انتصاب دکتر جهانی به این پست تسلط ایشان به بحث‌های درمانی است.

احمدی مقدم همچنین افزود : درمورد خود ستاد ، رویکرد اول تقویت حوزه تعاملی است و تلاش براین است که محل اصلی سیاستگذاری باشد ، ما نیز به دنبال تقویت همین ساختار هستیم و علت محوریت نیروی انتظامی برای این کار این بوده که نیروی انتظامی بخش زیادی از مسئولیت مبارزه با مواد مخدر را بر عهده داشته و به همین دلیل درمان اعتیاد نیز باید پلیس محورباشد و با تعامل بهداشت درمان،  سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌های ذی ربط امیدواریم بتوانیم  به آماری دقیق دست پیدا کنیم و تحقیق و پژوهش بر اساس اطلاعات و آمار و بصورت کمی  باشد و مسلما رسانه ها در این زمینه نقشی فعال و موثر خواهند داشت .

در این جلسه همچنین فدا حسین مالکی در گزارشی اهم فعالیت‌های ستاد در سال 85 و آخرین وضع مبارزه با مواد مخدر در کشور و منطقه را تشریح کرد و به موفقیت‌های ایران در این زمینه اشاره داشت.

در پایان  از تلاش‌های فدا حسین مالکی دبیر سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر در مدت تصدی تشکر و قدردانی شد.

کد خبر 19384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز