فریبرز بیات: انتخاب فرمانده پلیس به‌عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر قبل از هر چیز می‌تواند تداعی کننده این نکته باشد که استراتژی مبارزه با مواد مخدر بار دیگر در حال تغییر و بازگشت به گذشته است.

« استراتژی مقابله با عرضه» و جرم تلقی کردن اعتیاد با تأکید بر اهرم‌های پلیسی و انتظامی دستگیری، زندان، اعدام و فرستادن معتادان به اردوگاه‌ها بیش از 15 سال سیاست ایران را در مبارزه با مواد مخدر تشکیل می‌داد.

 اما این سیاست نه‌تنها مؤثر واقع نشد بلکه به گسترش و توسعه مواد مخدر در جامعه انجامید، به‌طوری‌که آمار 5/1 میلیون معتاد در اوایل انقلاب بنا بر گزارش‌های رسمی به
3 میلیون افزایش یافت. سن اعتیاد به‌شدت کاهش یافت و به زیر 15 سال رسید  و بر تنوع و تعدد انواع مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و روانگردان‌ها افزوده شد.

چنین ارزیابی‌هایی از استراتژی مقابله با عرضه موجب کنارگذاشتن آن و اتخاذ «استراتژی جدید مقابله با تقاضا» با تلقی اعتیاد به‌عنوان «بیماری» و مقابله با تقاضا برای آن از طریق کار آموزشی و فرهنگی شد.

اما اکنون بار دیگر با انتخاب فرمانده پلیس به‌عنوان مسئول مبارزه با مواد مخدر به نظر می‌رسد استراتژی دولت برای مقابله با مواد مخدر در حال تغییر و بازگشت به سیاست‌های پلیسی و مقابله‌ای است. اگرچه هنوز هیچ مقام مسئولی تاکنون ارزیابی از استراتژی و سیاست‌های مبتنی بر کنترل تقاضا ارائه نکرده است.

این‌که در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا تغییر مسئول مبارزه با مواد مخدر موجب تغییر استراتژی مقابله با آن خواهد شد را برنامه‌ها و اقدامات دبیرکل جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر در آینده‌ای نه‌چندان دور روشن خواهد کرد.

کد خبر 18907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز