گروه اجتماعی: معاون آموزش اداره کل مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی گفت: قاچاقچیان، سالانه یکهزار و 500 میلیارد دلار از درآمد حاصل از تجارت مواد مخدر در جهان را پولشویی کرده و با آن اقدام به راه‌اندازی مؤسسات خیریه می‌کنند.

سرهنگ علی سماواتی در نشستی پیرامون قرصهای روانگردان و بحرانهای اجتماعی که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با بیان این که جرم مربوط به مواد مخدر، جزء جرایم سازمان یافته و دومین تجارت غیرقانونی جهان بعد از قاچاق سلاح است، اظهار کرد: هم اکنون اعتیاد در جهان به عنوان چهارمین بحران جوامع به شمار می‌رود.

به گفته معاون آموزش اداره کل مبارزه با مواد مخدر ناجا،  قاچاق مواد مخدر در جهان، سالانه 600 میلیارد دلار درآمد دارد.

وی معتقد است: از آنجا که اعتیاد، مرز نمی‌شناسد باید زمینه‌های پیشگیری با ایجاد تنفر از مواد مخدر فراهم شود. برای از رونق انداختن بازار عرضه باید در جهت کاهش تقاضا وارد عمل شد.

معاون آموزش اداره کل مبارزه با مواد مخدر ناجا در تشریح انواع مواد مخدر گفت: در گروه نخست، تریاک به چهار گروه طبیعی، نیمه طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود که عبارتند از تریاک، مرفین، شیره، سوخته و تفاله، هروئین که ترکیبی از ایندریواستیک و مرفین است در گروه دوم و متادون و... در گروه سوم جای می‌گیرند.

همچنین هروئین نیز چهار شماره دارد: شماره یک «مرفین»، شماره دو با دو تا سه درصد خلوص به هروئین خیابانی معروف است، شماره سه «کراک» است که 60 تا 70 درصد خلوص دارد و به آن کلوخ، هروئین فشرده یا آزمایشگاهی نیز گفته می‌شود. شماره چهار هم هروئین 90 تا 100 درصد خلوص معروف به «کریستال» است که به دلیل خلوص بالا به آن «اشک خدا» می‌گویند.

سرهنگ سماواتی همچنین هشدار داد: مخدر «کراک» که هروئین شماره 3 است و در حال حاضر در بازار به فروش می‌رسد، کراک طبیعی نیست، چرا که کراک اصلی ترکیبی از جوش شیرین و کوکائین است و هر گرم بیش از 120 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ حال آنکه قیمت کراکی که هم اکنون میان متقاضیان در ایران توزیع می‌شود، بین 5 تا 15 هزار تومان است!

وی تصریح کرد: بر این اساس کراک غیرطبیعی به دلیل ترکیبات غیرضروری و ناخالص، تخریب 5 برابری   دارد و ترک آن به سختی انجام می‌شود، چرا که مصرف مواد مخدر بر روی غده کرتکس مغز تاثیر می‌گذارد.

به گفته معاون آموزش اداره کل مبارزه با مواد مخدر ناجا، موادی از قبیل تمجیزک، نورجیزک و بن‌جیزک که برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه تنها به ترک اعتیاد منجر نمی‌شود، بلکه بر روی سیستم خونسازی بدن تاثیر گذاشته و کبد را از کار می‌اندازد، به طوری که مصرف سه میلی‌گرم از این مواد، به اندازه 33 بار مصرف مرفین است و 25 تا 50 برابر از مرفین قویتر بوده و اعتیاد را افزایش می‌دهد.

10 میلیارد تومان هزینه روزانه تهیه مواد مخدر

از سوی دیگر دبیر اجرایی سمینار سراسری پیشگیری و درمان اعتیاد خاطرنشان کرد: براساس اخبار به‌دست‌آمده از دفتر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی روزانه 10میلیارد تومان برای تهیه مواد مخدر از سوی معتادان در کشور هزینه می‌شود که این مسئله نگران کننده است.

دکتر مسعود مسلمی با اشاره به سرانه هزینه پیشگیری از اعتیاد که یک دلار است، گفت: هزینه درمان 30 برابر هزینه‌های پیشگیری می‌باشد لذا توجه هرچه بیشتر مسئولان به برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد کمک به اقتصاد کشور است.

اولین سمینار سراسری پیشگیری و درمان اعتیاد توسط انجمن پزشکان عمومی ایران از دوم تا چهارم خرداد در محل تالار غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود.

کد خبر 22687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز