گروه اجتماعی: طرح ملی نجات از ابتدای تیرماه در استان‌های کشور اجرا می‌شود و هدف از آن نه جمع‌آوری و زندانی کردن معتادان، بلکه هدایت و ساماندهی آنها در مراکز درمانی است.

محمد رضا جهانی جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورضمن اعلام این مطلب گفت: بر اساس آخرین آمار رسمی دو میلیون معتاد در کشور وجود دارد که 350 هزار نفر آن‌ها معتاد هروئینی بوده که 250 هزار نفر از این افراد تزریقی هستند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر بتوانیم تزریق را از معتادان پرخطر تزریقی جدا کنیم از نظر کاهش آسیب موفقیت بزرگی کسب کرده‌ایم. 

وی در ادامه با تاکید بر این که با زندانی‌کردن، معتاد درمان نمی‌شود، گفت: طرح ملی نجات طرحی درمانی با محوریت پلیس است.  وی افزود: معتادان در این طرح پس از جمع‌آوری در قرنطینه قرار گرفته و کار تشخیص پزشکی روی آن‌ها صورت می‌گیرد که بر اساس آن به مرکز درمانی ارجاع می‌شوند.

جهانی در ادامه با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای موفقیت طرح ملی نجات گفت: اعتبارات پیش‌بینی شده این طرح 20 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 5/2 برابر افزایش نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: این اعتبارات 40 درصد کل اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر را به خود اختصاص داده است.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه به مواد مخدر کشور در ادامه حمایت‌های اجتماعی پس از ترک اعتیاد برای معتادان را لازم دانست و گفت: امسال 600 میلیون تومان اعتبار برای سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش حرفه به معتادان بهبود یافته در نظر گرفته شد که این میزان کافی نیست.

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه با اشاره به ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس این قانون معتاد مجرم است، مگر این که به مراکز درمانی مراجعه کند که در این صورت تا پایان دوره بازپروری تحت تعقیب کیفری نخواهد بود.

وی گفت: اعتبارات وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی دستگاهی شده و برای افزایش ظرفیت آن‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است، به طوری که امسال برای افزایش تعداد مراکز درمانی و تحت پوشش قراردادن معتادان به سازمان بهزیستی 2/8 میلیارد تومان اعتبار و به وزارت بهداشت نیز 4/7 میلیارد تومان اعتبار داده شده است.

وی افزود: بهزیستی 421 مرکز درمانی در کشور دارد که با اختصاص این اعتبار تعداد این مراکز به 777 مرکز می‌رسد و وزارت بهداشت هم 293 مرکز دارد که به 580 مرکز ظرفیت خود را افزایش می‌دهد.

واکسیناسیون معتادان پرخطر و خانواده‌های آنها تا پایان امسال

مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز گفت: اجرای طرح واکسیناسیون معتادان پرخطر تهرانی و خانواده‌های آنها تا پایان امسال ادامه دارد.

عباس استادتقی‌زاده همچنین افزود: براساس این طرح و تا پایان امسال معتادان پرخطر شناسایی شده از سوی مراکز انتظامی و حمایتی، به همراه خانواده‌های آنها در برابر بیماری هپاتیت واکسینه می‌شوند.

وی بااشاره به درصد بالای ابتلای معتادان و خانواده‌های آنها به بیماری هپاتیت «ب» تاکید کرد: اداره‌کل سلامت شهرداری تهران درراستای اجرای طرح‌های حمایتی خود، اقدام به واکسینه‌کردن معتادان پرخطر کرده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت : از آغاز این طرح تاکنون دو هزار نفر از معتادان پرخطر و خانواده‌های آنها در برابر هپاتیت واکسینه شده‌اند.

به گفته‌استادتقی زاده، درمرحله نخست اجرای این طرح ۱۰ مرکز گذری کاهش آسیب‌های معتادان در مناطق جنوبی شهر تهران در قالب ۱۱ کمپ درمانی و یک اکیپ سیار استقرار یافته است و به امر واکسیناسیون پرداختند.

وی با اشاره به همکاری مناسب سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شهرداری تهران دراجرای این طرح، خاطرنشان کرد: هزینه‌های واکسیناسیون معتادان از سوی این سه دستگاه تامین شده است و به طور رایگان برای معتادان و خانواده‌های آنها اجرا می‌شود.

کد خبر 24844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز