شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از راه‌اندازی خط تولید صنعتی شربت تریاک به منظور کاهش عوارض جسمی تریاک خبر داد.

دکتر اسماعیل احمدی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این که تولید شربت جایگزین تریاک بر محور کاهش آسیب حدود یک میلیون معتاد تریاکی کشور متمرکز است، گفت: متاسفانه برای مسئولان وزارت بهداشت و درمان این امر مشتبه شده بود که شربت تریاک به عنوان یک عامل درمان برای متقاضیان جدید مصرف تریاک توزیع خواهد شد، اما تولید این شربت تنها با رویکرد کاهش آسیب جسمی معتادان تریاکی آغاز می‌شود.
 
وی گفت: این شربت همچنین برای جلوگیری از تزریقی شدن معتادان تریاکی و قطع رابطه معتادان با قاچاقچیان، در مراکز درمانی توزیع می‌شود.

وی افزود: هم اکنون متادون نیز به عنوان جایگزینی برای هروئین و خانواده هروئین مورد مصرف است اما از آنجا که متادون در درمان اعتیاد به تریاک موثر نیست، لذا شربت تریاک به عنوان جایگزینی برای این ماده مخدر تولید می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ترکیب شیمیایی شربت تریاک اظهار کرد: این شربت به جز عصاره تریاک از مواد افزودنی دیگری نیز برخوردار است و با بررسی‌های متعدد مراکز تحقیقاتی هم‌اکنون آماده تولید صنعتی است، اما هنوز مجوز راه‌اندازی خط تولید آن از سوی وزارت بهداشت صادر نشده است.

ممنوعیت فروش شربت تریاک در داروخانه‌ها

وی با تاکید بر ممنوعیت فروش شربت تریاک در داروخانه‌ها بیان کرد: این شربت مثل شربت اکسپکترانت توزیع عمومی در داروخانه‌ها نخواهد داشت و تنها در مراکز درمانی برای کاهش تخریب‌های زیاد تریاک و تمایل به مصرف سایر مواد مخدر عرضه می‌شود.

احمدی مقدم همچنین با بیان این که نحوه توزیع این شربت و ظرفیت مراکز درمانی دریافت‌کننده آن در دست بررسی است، اعلام کرد: برای توزیع شربت تریاک در مراکز درمانی ظرفیت‌سازی لازم انجام می‌شود تا از کمبود در توزیع آن پیشگیری شود.

وی همچنین با اشاره به نتایج مثبت تولید شربت تریاک در کشور، گفت: با تولید این شربت معتادان تریاکی مراجعه‌کننده به مراکز درمانی، جایگزینی را به جای تریاک دریافت می‌کنند که علاوه بر نداشتن آثار مخرب تریاک، رابطه آن‌ها با قاچاقچیان و تقاضای تریاک از بازارهای قاچاق را نیز حذف می‌کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری از تزریقی شدن معتادان تریاکی، شیوع بیماری‌های عفونی و اقدام به انجام جرم‌های مرتبط با اعتیاد به ویژه خرید و فروش مواد مخدر را از دیگر نتایج مثبت تولید شربت تریاک خواند.

وی درباره کیفیت نامرغوب تریاک‌های موجود در بازارهای قاچاق گفت: تریاک‌های موجود در بازارهای قاچاق دارای ناخالصی‌های زیاد و کیفیت نامرغوبی هستند که در بعضی مواقع حتی منجر به مرگ مصرف‌کننده یا ابتلا به بیماری‌های سخت می‌شوند.

احمدی مقدم افزود: این در حالی‌است که مواد ترکیبی شربت تریاک بهداشتی است و دوز مصرف آن نیز توسط پزشک تعیین می‌شود.

کد خبر 28166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز