سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد رواج ماده مخدر جدید به نام پان پراگ و گسترش مصرف اکستازی هشدار داد.

به گزارش مهر ستاد مبارزه با مواد مخدر طی اطلاعیه‌ای در خصوص رواج یک ماده مخدر مصنوعی به نام « پان پراگ» در بین نوجوانان و جوانان هشدار داد.

در اطلاعیه ستاد مبارزه با مواد مخدر آمده است: در بعضی از استانهای کشور بالاخص استانهای شرقی مصرف ماده صناعی به نام پان پراگ ( PAN PRAG ) در بین نوجوانان و جوانان رایج شده و با نام های اغوا کننده و با تبلیغات کاذب از قبیل: تایتانیک، براق، راجا، بمب، ملوان زبل به صورت غیر بهداشتی توسط عوامل سودجو و فرصت طلب به فروش می رسد.

محتویات این ماده ترکیبی از تنباکو، آهک و اسانس بوده و احتمال ترکیب مواد مخدر در برخی انواع آن نیز متصور است و ممکن است اشاعه آن در سطح کشور اسلامی شهروندان را با خطر جدی مواجه سازد.

 در اطلاعیه ستاد مبارزه با مواد مخدر از هموطنان درخواست شده است جدا از مصرف ماده مذکور خودداری نمایند.

از سوی دیگر به گزارش ایسنا، جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: اکثر تحقیقات دنیا نشان داده‌اند که افزایش سطح آگاهی، رفاه بیشتر و افزایش سن با گرایش به مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها نسبت عکس دارند، اما اکستازی تنها مخدری است که از این قاعده مستثنا بوده و شیوع مصرف آن در خانواده‌های مرفه بیشتر است.

دکتر محمدرضا جهانی در توضیح این مطلب افزود: قرص‌های اکستازی از اوایل ورود خود به ایران، یعنی سال‌های 81 و 82 با قیمت بسیار بالا عرضه شدند که این امر موجب شد گرایش جوانان مرفه به مصرف آن بیشتر باشد.

وی افزود: اگرچه قیمت خرید این مخدر به تدریج به میزان قابل توجهی کاهش یافت، اما شیوع مصرف آن همچنان با افزایش رفاه ارتباط مستقیم دارد و این در حالیست که شیوع مصرف سایر روان‌گردان‌ها مانند شیشه و کراک تا حد زیادی از این قاعده تبعیت نمی‌کند.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین به افزایش فعالیت کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد این ستاد اشاره و تاکید کرد: در این کمیته نمایندگان همه دستگاه‌ها اعم از وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و علوم حضور دارند که یکی از موضوعات جدی در دست بررسی کنونی این کمیته، بررسی میزان شیوع مصرف روان گردان‌ها و تعیین نقاط پرمصرف آن‌ها در کشور است.

وی اعلام کرد:‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر دارد به طور مستقل تحقیقی را بر روی میزان شیوع مصرف روان‌گردان‌ها در جمعیت جوان و عمومی کشور آغاز کند.

کد خبر 30605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز