گروه اجتماعی: امسال ۲۰۰ میلیارد ریال از بودجه ۵۸۰ میلیارد ریالی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای پیشگیری و درمان اعتیاد هزینه خواهد شد.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن بیان این مطلب در حاشیه نشست بررسی مقایسه‌ای سه مدل مشاوره در درمان نگهدارنده معتادان با متادون، محور سیاست‌های این نهاد را کاهش تقاضا ذکر کرد.

وی گفت:البته مبارزه با عرضه نیز در ستاد مبارزه با مواد مخدر به صورت قاطع ادامه خواهد یافت.

محمدرضا جهانی برگزاری نشست‌هایی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،سازمان صدا و سیما و تربیت بدنی را از فعالیت‌هایی عنوان کرد که ستاد مبارزه با مواد مخدر برای پیشبرد اهداف خود در مورد پیشگیری از اعتیاد جوانان انجام داده است.

او با اشاره به فعالیت این نهاد در بحث مبارزه با عرضه موادمخدر، میزان کشفیات سه ماهه نخست امسال ستاد را  ۱۳۵تن مواد مخدر ذکرکرد و گفت که این میزان کشفیات نسبت به دوره مشابه سال گذشته  ۵۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود:با اجرای طرح نجات ملی و همکاری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی در این طرح، مبارزه با مواد مخدر در بحث تقاضا و عرضه روند رو به رشدی به خود گرفته است.

وی گفت: ارایه آزاد متادون در درمانگاه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت با اجرای طرح نجات ملی و همکاری تشکل‌های مردم نهاد، مراجعه معتادان برای ترک اعتیاد را دو تا سه برابر کرده است. 

درمان‌های کوتاه‌مدت راه‌حل جدی برای درمان اعتیاد نیستند

سرپرست کلینیک روان درمانی مرکز ملی مطالعات اعتیاد نیز در این نشست گفت: از زمان آغاز درمان اعتیاد در کشور، تمرکز درمان به استفاده از دارو بوده است و علیرغم اهمیت بسیار درمان‌های غیر دارویی، از روان‌درمانی و مشاوره معتادان برای پیشگیری از عود غفلت شده است.

دکتر طاهرنخست در نشست هم اندیشی بررسی مقایسه‌ای سه مدل مشاوره درمان بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون تاکید کرد: درمان‌های کوتاه‌مدت اعتیاد که هم اکنون جزو اصول درمان موثر محسوب می‌شوند، راه حل جدی برای درمان نیستند.

وی با تاکید بر این که یک رویکرد درمانی برای همه معتادان پاسخگو نیست، به عوارض مصرف مخدرها اشاره و بیان کرد: مصرف مواد مخدر ساختار شیمیایی مغز را به هم می‌ریزد و طبق تصویربرداری مقایسه‌ای تهیه شده از مغز مصرف‌کنندگان کراک و هروئین مشخص شد که مصرف کراک به شدت و بیش از هروئین تغییر در ساختار مغز ایجاد می‌کند.

سرپرست کلینیک روان درمانی مرکز ملی مطالعات اعتیاد تصریح کرد: اعتیاد یک بیماری مغزی با خطر عود بالا و به شدت مرگبار است، زیرا بر اساس تحقیق انجام شده از سال 1956 تا 1996 میلادی از 581 معتاد جوان حدود 50 درصد آن‌ها پس از اتمام دوره 40 ساله پژوهش، فوت کردند.

وی تداعی کردن و ربط دادن ناخوشی‌های مختلف به کنار گذاشتن موادمخدر را از آثار ترک اعتیاد برشمرد و گفت: معتاد پس از ترک مصرف مواد مخدر نمی داند که لذت مصرف این مواد را با چه چیزی جایگزین کند که در این مرحله نقش روان‌درمانی برای معتادان بسیار حائز اهمیت است.

طاهر نخست بیماری اعتیاد را تا حدی مشابه بیماری‌های دیابت و فشار خون دانست و با اشاره به یک تحقیق و پژوهش انجام شده بر روی رژیم دارویی و غذایی این بیماران، اظهار کرد: بر اساس نتایج این تحقیق، کمتر از 50 و 30 درصد از بیماران دیابتی به ترتیب رژیم غذایی مخصوص خود را آغاز و یا حفظ می‌کنند و کمتر از 30 درصد بیماران مبتلا به فشار خون از رژیم دارویی و غذایی خود پیروی می‌کنند که نتایج حاصل برای این دو بیماری تقریبا مشابه نتایج حاصل از بررسی مذکور بر روی اعتیاد است به طوری که تنها 30 درصد از معتادان از رژیم دارویی وغذایی خود پیروی می‌کنند.

سرپرست کلینیک روان درمانی مرکز ملی مطالعات اعتیاد همچنین با تاکید بر مسری بودن اعتیاد در خانواده یا محیط‌های کار و تحصیل، به پژوهش انجام شده بر روی 92 نفر از معتادان تحت درمان با متادون بر اساس سه مدل مشاوره ای اشاره و اظهار کرد: تعیین کمترین حد مشاوره یعنی 15 دقیقه در ماه،‌ درمان دارویی استاندارد با انجام یک روز مشاوره در ماه و انجام حداکثر درمان با بیشترین حد مشاور خانوادگی و روانپزشکی از مدل‌های بررسی شده در این راستاست.

کد خبر 27611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز