چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سازمان ملل متحد با صدور گزارشی اعلام کرد : وضعیت کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان و به‌ویژه استان هلمند به حدی نگران کننده است که این استان جنوبی افغانستان هم اکنون به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان شناخته می‌شود.

این درحالی است که هم اکنون بیش ازهفت هزار نیروی انگلیسی در هلمند وجود دارند و بر اساس آنچه «تونی بلر» پنج سال پیش قول داده بود انگلیس باید با کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان مبارزه کند و مسئول اصلی بروز این بحران ( افزایش تولید مواد مخدر ) انگلیس است.

براساس گزارش سازمان ملل، میزان تولید مواد مخدر بویژه هروئین دراستان هلمند برابربا مواد مخدرتولید شده درسایر استانهای افغانستان است و با توجه به آنکه کشت خشخاش در افغانستان در سال گذشته 61 درصد رشد داشت این احتمال وجود دارد که در سال جاری نیز شاهد افزایش کشت خشخاش و در نتیجه تولید مواد مخدر در افغانستان باشیم.

گزارش سازمان ملل در ادامه می‌افزاید: میزان هروئین تولید شده در افغانستان برابر با هروئینی است که در کلمبیا، مغرب و برمه تولید می شود.

این گزارش درادامه انگشت اتهام را به سوی نیروهای خارجی حاضردرافغانستان که به منظوربرقراری دموکراسی به این کشور حمله کرده اند، نشانه گرفته و عنوان داشته است: افزایش خشونت ها در افغانستان با افزایش تولید مواد مخدر دراین کشور مرتبط است و با آنکه بارها اعلام شده طالبان برای تامین هزینه مورد نیاز خود برای ادامه جنگ با نیروهای ناتو به تولید مواد مخدر روی آورده اما این نیروها هیچ تلاشی را برای کاهش کشت خشخاش در افغانستان انجام نمی دهند و چندی پیش نیز یک شبکه رادیویی محلی در افغانستان اعلام کرد که ناتو مجوز کشت خشخاش به کشاورزان استان هلمند را صادر کرده است.

این گزارش در ادامه بار دیگر انگلیس را مسئول اصلی افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان معرفی کرده وعنوان داشت : بلر به عنوان نخست وزیرانگلیس و به عنوان کسی که قول مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان را داده بود مسئول بروز این فاجعه است زیرا نیروهای انگلیسی در این کار کوتاهی کرده اند.

بر اساس این گزارش، تنها کاری که کشورهای خارجی در افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر انجام داده اند رای گیری درباره از بین بردن مزارع کشت خشخاش با اسپری کردن کودهای شیمایی در آمریکا و اعلام انگلیس در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر است و این درحالی است که 92 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می شود و در آمد افغانستان از راه صادرات تریاک در سال گذشته بالغ بر سه میلیارد دلار شد که این رقم برابر نیمی از تولید ناخالص داخلی افغانستان است.

نیروهای هلندی و انگلیسی که در چارچوب نیروهای ناتو در افغانستان حضور دارند ظاهرا کشت خشخاش را به عنوان منبع درآمدی برای افغان‌ها قلمداد می‌کنند و امیدوارند درآمد ناشی از کشت خشخاش مانع جذب افغان‌ها به گروه طالبان شود.

این گزارش در پایان می‌نویسد هم اکنون 23 درصد از جمعیت 23 میلیونی افغانستان در کار تولید مواد مخدر هستند و با توجه به آنکه 11 میلیون معتاد به هروئین درسراسر جهان وجود دارد کشورهای خارجی که به دلیل مبارزه با تروریسم و برقراری دموکراسی در افغانستان حضور دارند باید اقدامات خود در مبارزه با تولید مواد مخدر را با فراهم آوردن کشت های جایگزین به جای خشخاش افزایش دهند.

کد خبر 25293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز