گروه اجتماعی: سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان گزارش بانک جهانی‌ و سازمان ملل مبنی بر اینکه دولت این کشور تلاش‌های لازم را جهت مبارزه با مواد مخدر انجام نداده است، تکذیب کرد.

زلمی افضلی به خبرنگاران گفت: دولت افغانستان طی سال گذشته زراعی، اقدامات لازم را انجام داد و علت افزایش کشت خشخاش در کشور، ناشی از افزایش درگیری با شورشیان است.

وی همچنین دخالت مسئولان دولتی در کشت و قاچاق مواد مخدر را رد کرد و افزود: اگر نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل اسامی افراد دولتی را که در روند قاچاق و تولید مواد مخدر دست دارند در اختیار دارند، به دولت ارائه کنند.

وی افزود: افغانستان تصمیم جدی به مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر دارد و در این چارچوب، هر اقدامی که لازم باشد، انجام خواهد داد و این افراد را بازداشت خواهد کرد.

این درحالی‌است که مشاور اقتصادی بانک جهانی در افغانستان اعلام کرد: روند مبارزه با مواد مخدر در این کشور، تاکنون سیر منفی داشته است.

«ویلیام برد» در رابطه با علت ناکامی مبارزه با مواد مخدر گفت: مبارزه به صورت جدی و پیوسته در کشور پیگیری نشده است.

وی تاکید کرد: این روند باعث شده است تا کشاورزان فقیر، فقیرتر شوند و وابستگی بیشتری به قاچاقچیان پیدا کنند و به کشت مجدد خشخاش تمایل نشان دهند.

برد بیان داشت: فعالیت نیروهای مبارزه با مواد مخدر نیز از کارایی لازم برخوردار نیست چون کشاورزان سرمایه‌دار با پرداخت رشوه به این نیروها، مانع تخریب مزارع خود می‌شوند.

همچنین رئیس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل«U.N.O.D.C» درافغانستان گفت: درآمد حاصله از تولید مواد مخدر در این کشور،3میلیارد و۱۰۰میلیون دلار است.

«بوریس بودین‌برگ» اعلام کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که بیشترین تقاضای مواد مخدر این کشور، مربوط به ایران است.

بودین‌برگ در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این تقاضا برای مصرف است یا محموله‌های موادمخدر از طریق ایران به اروپا و آمریکا قاچاق می‌شود.

بودین‌برگ بیان داشت:  ۷۵درصد سود حاصله از تولید و تجارت مواد مخدر به قاچاقچیان بین‌المللی تعلق دارد.

وی درآمد حاصله از تولید مواد مخدر در افغانستان را 3میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار ذکر کرد و گفت: کمتر از ۸۰۰ میلیون دلار آن نصیب کشاورزان افغان می‌شود.

رئیس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در افغانستان تاکید کرد: این موضوع می‌تواند به اقتصاد و توازن اقتصادی‌ در این کشور و منطقه صدمه بزند.

کد خبر 9740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز