گروه اجتماعی: سفرا و دیپلمات‌های گروه دوبلین ( کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ترکیه، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن) از مرز‌های شرقی ایران بازدید کردند.

مالکی، دبیر‌کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این دیدار از افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت‌: هزینه‌های ایران در مبارزه با قاچاق بسیار بالا است و ایران خواهان کمک‌های ویژه از مجامع بین‌المللی به ویژه گروه دوبلین است.

وی افزود :کشور ایران 25پاسگاه برای پلیس افغانستان احداث کرده است و نیروهای پلیس افغانستان را آموزش داده است‌.

وی گفت‌: در نه ماهه سال 2006، 300تن مواد مخدر در جمهوری اسلامی کشف شده، 100هزار نفر به جرم قاچاق دستگیر که 2533 نفر آنها اتباع بیگانه بوده در همین حال 1417 عملیات علیه قاچاق مواد مخدر در کشور انجام شده و 1615 باند قاچاق مواد مخدر در کشور متلاشی شده و 31 نفر شهید داده‌ایم‌.

حبیب‌الله ده مرده، استاندار سیستان و بلوچستان نیز همزمان با استقبال از این هیأت، با اشاره به این که پس از حضور معاون دبیرکل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل توافق‌هایی بر روی کاغذ صورت گرفته که هنوز عملیاتی نشده است، گفت: در بخش مبارزه با مواد مخدر همه جهان به ویژه کشورهای اروپایی باید مشارکت داشته باشند؛ چراکه تاکنون ایران در این حوزه به تنهایی وارد عمل شده است.

وی تصریح کرد: تمام کسانی که برای انسانیت دل می‌سوزانند و وجود پدیده‌ای به نام قاچاق مواد مخدر را نیز تایید نمی‌کنند، باید دست به دست هم داده و تمام وظایف را یک تنه به دوش ایران نگذارند.

وی با بیان این که ایران تاکنون به تنهایی در حوزه مبارزه با مواد مخدر وارد عمل شده است، اظهار کرد: از نظر نیروی انسانی تا‌کنون 3 هزار و 500 شهید و 10 هزار جانباز داده‌ایم که برای خسارت‌های وارده از این محل نمی‌توان عدد و رقم تعیین کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: علیرغم این که کشورهای حاضر در افغانستان شعار دادند که برای کمک به کاهش مواد مخدر در افغانستان حضور یافته‌اند، اما امسال شاهد افزایش سطح زیر کشت مزارع خشخاش افغانستان بوده‌ایم که از 4 هزار تن به 6 هزار تن رسیده است.

وی با بیان این که ایران تنها کشوری است که بیشترین مرز را با افغانستان و پاکستان دارد، تصریح کرد: برای ما حقوق بشر و انسانها مهم هستند‌، لذا در حوزه مبارزه با مواد مخدر به تنهایی وارد عمل شده‌ایم و درخواست داریم که همه مدافعان حقوق بشر به ایران کمک کنند.

امیدواریم جایگزین معیشتی مناسبی در افغانستان ایجاد شود

سفیر انگلستان در ایران نیز گفت: امیدواریم جایگزین معیشتی مناسبی در افغانستان ایجاد شود تا مشکلی برای سایر کشورها به ویژه کشورهای همجوار افغانستان ایجاد نشود.

جفری آدامز، سفیر انگلستان در ایران، در حاشیه سفر به استان سیستان و بلوچستان، در جمع خبرنگاران گفت: وضعیت افغانستان بسیار پیچیده است و علیرغم آنکه در بعضی جنبه‌‏ها مانند برگزاری انتخابات دموکراتیک موفق بوده، اما هنوز موضوع مواد مخدر مشکلی جدی برای جامعه جهانی محسوب می‌‏شود.

وی افزود: ایجاد امنیت در افغانستان بسیار ضروری است، زیرا امنیت کلید توسعه اقتصادی است و بنابراین باید به وضعیت معیشتی افغانستان توجه شود.

به گفته وی، همه کشورها باید برای کنترل قاچاق مواد مخدر در افغانستان تلاش کنند و ما نیز برای کنترل قاچاق مواد مخدر نهایت تلاش خود را به کار می‌‏گیریم.

نمایندگان گروه «دوبلین» از تلاش ایران در مبارزه با مواد مخدر قدردانی کردند

سفیر بریتانیا در تهران و عضو «گروه دوبلین» همچنین از تلاش‌ها و اقدام‌های جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد.

«جفری آدامز» گفت: در این سفر یک گروه عالی‌رتبه از نمایندگان کشورهای مختلف که در معرض خطر موادمخدر قرار دارند، با حضور در ایران برای مبارزه با این پدیده ضد بشری تلاش می‌کنند.

وی افزود: برای مبارزه با موادمخدر نیاز به ارتباط و همکاری فردی و گروهی با جمهوری اسلامی ایران داریم و امید است این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

سفیر ایتالیا نیز در این دیدار خطاب به استاندار سیستان و بلوچستان‌گفت‌: حضور این هیأت در این منطقه نشان‌دهنده همبستگی ما با شما در مبارزه با پدیده مواد مخدر است.

«توسکانو» با قدردانی از تلاش‌های ایران و مسئولان استان افزود‌: این مبارزه‌ای که شما در خط مقدم آن قرار گرفته‌اید، مبارزه مشترک است و ما وظیفه اخلاقی داریم که این همبستگی را تبدیل به کمک منسجم کنیم.

نماینده سازمان ملل متحد (UNODC) در تهران نیز گفت: تلاش‌های نیروی انتظامی ایران در مبارزه با موادمخدر و اهدای بیش از 3500شهید قابل ستایش است.

«کنوت» افزود: همان گونه که جانشین فرمانده قرارگاه رسول اکرم(ص) سردار رضایی اعلام کرد، این قرارگاه یک قرارگاه مقدم سازمان ملل در جبهه مبارزه با مواد مخدر است.

وی ادامه داد: سازمان ملل نیز برای مبارزه قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر تمایل به همکاری و کمک به این قرارگاه دارد.

او اضافه کرد: مبارزه با مواد مخدر علاوه بر اقدام‌های نظامی نیازمند اقدام‌های دیگری نظیر توسعه است که باید در این زمینه نیز همکاری‌های لازم با استان سیستان و بلوچستان و ایران انجام شود.

کنوت ضمن تقدیر از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: 16 آژانس سازمان ملل متحد اکنون در ایران فعالیت می‌کنند که به طور غیرمستقیم در مبارزه با مواد مخدر مشارکت دارند.

وی گفت: اگر مبارزه‌های گسترده برای جلوگیری از مواد مخدر به نتیجه مطلوب نرسیده علتش این است که معضل مواد مخدر یک مشکل و پدیده دشواری است که نیاز به همکاری گسترده جامعه جهانی دارد. وی تنها راهکار حل این معضل را همکاری کلیه اعضای سازمان ملل متحد دانست و گفت: تلاش مشترک جامعه جهانی می‌تواند ریشه این معضل را خشک کند.

نماینده (UNODC)دفتر اجرایی مبارزه با جرم و موادمخدر سازمان ملل متحد در تهران نیز مراتب قدردانی معاون دبیرکل سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی ایران را به سبب مبارزه قاطع با مواد مخدر اعلام کرد.

«آربیت ریو» در این دیدار گفت: از ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس ایران که در کار مبارزه با مواد مخدر فعالیت‌های بسیار چشمگیری داشته و دارند، قدردانی می‌کنیم.

او با اشاره به حضور نمایندگان و سفرا 36کشور جهان در این نشست گفت: حضور و گردهمایی این افراد نشان از عزم جدی برای همکاری در مبارزه با مواد مخدر است و ما این همکاری و احساس تعهد را ضروری می‌دانیم.

سفیر فنلاند نیز در ادامه گفت: مواد مخدر یک معضل مشترک برای همه ماست و متأسفانه این مواد از مناطق هم مرز با ایران تولید و سرچشمه می‌گیرد.

وی افزود: ما برای تلاش و فعالیت‌های ایران در مبارزه با مواد مخدر ارزش و احترام قایلیم و نیازمند همکاری مشترک اتحادیه اروپا و ایران هستیم.

کد خبر 8318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز