سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

لیلا خاکسار: چندی است مصرف ماده‌ای به نام کراک در بین گروهی از جوانان شایع شده که این روند در شش ماه اخیر رو به گسترش بوده به گونه‌ای که کراک، به دومین ماده مصرفی معتادان تبدیل شده است.

این را دکتر شمس -معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی- می‌گوید.

وی همچنین می‌افزاید: سال گذشته از تعداد معتادان مراجعه‌کننده به مرکز، 59درصد معتاد به تریاک و 24‌درصد معتاد به مصرف کراک بوده‌اند که این رقم در مهرماه سال85 به 30درصد افزایش یافته است و متأسفانه تفکر اشتباهی که در بین جوانان به وجود آمده است باعث مصرف بی‌رویه این ماده شده است.

در بین جوانان، این ماده به صورت ماده‌ای کم‌خطر با میزان نشئگی بالا معرفی شده و 95درصد از مصرف‌کنندگان، آن را به اسم روان‌گردان می‌شناسند اما پس از شروع به مصرف، مشخص می‌شود که کراک ماده‌ای بسیار اعتیادآور است.

به دلیل ترس از مصرف هروئین که در معتادان وجود دارد، مافیای مواد مخدر ماده جدیدی از ترکیب هروئین و آمفتامین به جامعه وارد کردند که به نام‌های کراک یا هروئین فشرده توزیع می‌شود.

دکتر شمس ضمن اظهار تاسف از مصرف کراک در بین خانم‌ها می‌گوید: 90درصد از مصرف‌کنندگان کراک، زیر 24سال هستند. به همین دلیل، پیشگیری از ورود مواد مخدر و همچنین اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در بین مردم، بسیار ضروری است.

حسن علیپور -رئیس مرکز تخصصی ترک اعتیاد تهران- نیز می‌گوید: مصرف ماده مخدر کراک در تهران در یک سال گذشته دوبرابر شده است و متأسفانه هنوز هیچ بررسی مشخصی از نظر شیمیایى و بیوشیمیایى روى این ماده انجام نشده است.

وى افزود: در حال حاضر ۷۵‌درصد مراجعه‌کنندگان معتاد به مراکز ترک اعتیاد ما در تهران، مصرف‌کننده هروئین فشرده یا کراک هستند و این آمار نشان می‌دهد الگوى مصرف مواد مخدر در تهران عوض شده است.

علیپور در ادامه می‌گوید: متأسفانه به دلیل عوارض بسیار بالاى کراک، گاهى حتی برخى معتادان بلافاصله پس از تزریق این ماده، فوت کرده‌اند.

مصرف کراک را نمی‌توان در میان جوانان انکار کرد اما وضعیت تولید کراک هم در جامعه ما بسیار خطرناک است: «فشرده‌کردن هروئین در آزمایشگاه‌های خانگی‌ای انجام می‌شود که هیچ کدام استاندارد نیستند. هر آزمایشگاهی بسته به نوع امکانات و سلیقه تولیدکننده متفاوت است و همین موضوع، وضعیت بازار کراک و مصرف آن را آشفته‌تر کرده است».

به گفته این مقام مسئول، هر یک از تولیدکنندگان این ماده مخدر جدید هر نوع داروی آرام‌بخش و کورتن را بخواهند اضافه و یا کم می‌کنند بنابراین عوارض ناشی از مصرف کراک با نوع‌های مختلفش، معتادان آن را سرگردان‌تر کرده است.

این ماده تا چند برابر هروئین معمولی قدرت اعتیادآوری دارد اما مصرفش دلایل دیگری هم دارد که یکی از کارشناسان مواد مخدر در این باره می‌گوید: «کراک ماده‌ای بی‌بو است، مصرف آن راحت است و با یک فندک در هر جایی که باشی می‌توانی مصرف کنی؛ درست برخلاف مصرف تریاک و یا هروئین است.»

به گفته برخی از مددکاران در مراکز ترک اعتیاد بیشتر مصرف‌کنندگان کراک کسانی هستند که تنها چهار تا شش ماه از مصرفشان گذشته است. این در حالی است که معتادان به مواد مخدر سنتی معمولاً تا دو سال می‌توانند معتاد بودنشان را مخفی کنند.

اما ترک اعتیاد برای کسانی که کراک مصرف می‌کنند بسیار سخت است. به گفته یکی از پزشکان مرکز درمان اعتیاد شهروند که پنج سال در یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد کار کرده «این دسته از افراد تحمل ماندن در کمپ را ندارند و بیشترشان ترجیح می‌دهند از داروهای جایگزین همچون متادون استفاده کنند».

بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد، بسیاری از کسانی که مبتلا به مصرف و اعتیاد به کراک شده‌اند، بر اثر ناآگاهی بوده و از عوارض این ماده مخدر خطرناک بی‌اطلاع بوده‌اند.

با توجه به آمارهای جسته‌وگریخته‌ای که از مراکز مختلف اعلام می‌شود، بیشتر مصرف‌کنندگان این ماده را جمعیت جوان تشکیل می‌دهند که در گروه‌های سنی زیر 24سال قرار دارند.

دقیقاً به همین دلیل باید این موضوع بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و مهمترین قدم، اطلاع‌رسانی دقیق در مورد این ماده مرگبار است.

به همین منظور، اطلاعاتی در مورد این ماده جمع‌آوری کرده‌ایم که در پی می‌آید:

1 - کراک، هروئینی است که تا حد امکان اشباع شده یعنی یک گرم کراک از 10 تا 100گرم هروئین ساخته شده ولی قیمت آن هم‌قیمت هروئین و در بعضی مواقع، به مراتب ارزان‌تر از هروئین است. اعتیاد آن نسبت به هروئین بسیار شدیدتر و فوری‌تر و ترک آن بسیار مشکل‌تر است.

2 - کراک ماده مخدر جدیدی است؛ یعنی در واقع با نام جدید معرفی شده. نوجوانان نمی‌دانند که بدتر از هروئین است بنابراین وحشتی که از هروئین دارند از کراک ندارند و اکثرا خیال می‌کنند کراک چیزی در حد قرص‌های روان‌گردان و اکستازی است. به همین دلیل از مصرف آن وحشت ندارند و این عامل شروع اعتیاد و علت فاجعه است.

3 - مصرف حتی یک بار کراک اعتیادآور است و این تفاوت اساسی کراک با قرص‌های اکستازی است که اگرچه در بلندمدت کشنده هستند اما اعتیاد با قدرت بالا ندارند. تبلیغات زیادی که شبانه‌روزی علیه قرص‌های اکستازی شده باعث شده که خطر کراک در سایه و پنهان باقی بماند.

4 - کراک بر خلاف هروئین، تریاک، حشیش و... بدون بوست و مصرف آن بسیار ساده و بدون نیاز به وسایل حجیم و صرف وقت است و فرد می‌تواند در حمام یا توالت، ظرف کمتر از 1 الی 2دقیقه مصرف کند.

5 - کراک بسیار کوچک است؛ از نخود کوچکتر. به‌اندازه یک عدس حتی یک دانه ماش را به نوک سنجاق می‌چسبانند و همین ‌اندازه می‌تواند بارها با یک سنجاق داغ دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین جاسازی آن بسیار ساده و خانواده‌ها به‌سادگی نمی‌توانند آن را کشف کنند؛ چیزی شبیه یک تکه گچ از دیوار کنده‌شده و به‌ اندازه یک ماش که توجه هیچ کس را جلب نمی‌کند.

6 - معتاد به تریاک می‌تواند سال‌ها زنده بماند و زندگی عادی داشته باشد؛ حتی کار کند و خانوده‌اش را سرپرستی کند.حتی معتاد هروئین نیز اگر به طرف تزریق کشیده شود می‌تواند 10 تا 20سال زنده بماند اما معتادی که 3ماه بعد از مصرف کراک تا 30کیلو از وزن بدنش کم می‌شود آیا بیش از 2سال زنده می‌ماند؟

معتاد به کراک در پایان اولین سال اعتیادش، حداقل کبد و طحالش را قطعا از دست خواهد داد. معتاد به کراک هرگز نمی‌تواند بیش از یک ماه زندگی عادی داشته باشد. پس از یک ماه یا نشئه و در حال چرت‌زدن و یا خمار و در حال دردکشیدن است؛ دردهای عضلانی و استخوانی وحشتناک که نمی‌تواند کار و زندگی عادی داشته باشد. برای نمونه یکی از افراد در هفتمین ماه مصرفش ریه و کبدش را از دست داد و دچار مرگ وحشتناکی شد.

این یکی دیگر نشئگی هم ندارد. معتاد یا خمار است و در حال دردکشیدن و با مصرف زیاد، بدون این‌که نشئه بشود فقط کمی دردش ساکت می‌شود. این تقریبا آخرین ماه‌های عمر یک معتاد به کراک است و انتهای آن که خیلی از معتادان حتی قبل از رسیدن به این مرحله می‌میرند، تزریق محلول کراک است که حداکثر 2ماه بعد از آن، معتاد می‌میرد.

اثرات کراک

اثرات کوتاه‌مدت آن مشابه آمفتامین است ولی با مدت زمان کوتاه‌تر؛ احساس افزایش انرژی، چابکی و سرخوشی زیاد می‌کند. از جمله اثرات آن پس از مصرف، عبارت است از: افزایش ضربان قلب، نبض، تنفس، درجه حرارت بدن، فشار خون، گشادگی مردمک چشم، پریدگی رنگ، کاهش اشتها، تعرق شدید، تحریک و هیجان، بی‌قراری، لرزش به‌خصوص در دست‌ها، توهمات شدید حسی، عدم هماهنگی حرکات، اغتشاش دماغی، گیجی، درد پا، فشار قفسه سینه، تهوع، تیرگی بینایی، تب، اسپاسم عضله، تشنج و مرگ.

کد خبر 12337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز