گروه اجتماعی: مدیر کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرد: برنامه‌های کاهش آسیب معتادان اولویت اول وزارت بهداشت در برخورد با پدیده اعتیاد در کشور است و در این مسیر امسال حدود 100 هزار معتاد تزریقی پر خطر تحت پوشش متادون درمانی قرار می‌گیرند.

محمد عمران رزاقی افزود: افزایش مراکز کاهش آسیب معتادان اعم از مراکز گذری(DIC)، مراکز متادون درمانی و مراکز outreach که طی آن افرادی با مراجعه به محله‌های آسیب خیز به شناسایی معتادان پر خطر و ترغیب آنها به مراجعه به مراکز کاهش آسیب می‌پردازند اولویتهای وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر در ارائه خدمات درمانی به معتادان است.

وی در مورد نحوه توزیع متادون در کشور گفت: متادون یک داروی کنترلی است که در همه جای دنیا توزیع آن مطابق ضوابط خاص و کاملاً شفاف از طریق دولتها انجام می‌شود، در کشور ما هم توزیع داروی متادون و نظارت بر آن به منظور جلوگیری از سوءاستفاده به وزارت بهداشت سپرده شده است بنابراین همه مراکز ترک اعتیاد کشور باید با نظارت وزارت بهداشت و اجرای پروتکل‌های درمانی که از طریق این وزارتخانه ارائه می‌شود، عمل کنند.

رزاقی افزود: قبلاً برخی مراکز ترک اعتیاد تحت پوشش بهزیستی بدون نظارت وزارت بهداشت اقدام به توزیع متادون بین معتادان می‌کردند اما متأسفانه گزارشهایی دال بر تخلفاتی در این مراکز ارائه شد به همین منظور با توافق وزیر بهداشت و رئیس سازمان بهزیستی قرار شده همه مراکز ترک اعتیاد بهزیستی نیز مجوز خود را به مدت یک سال از سوی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی تمدید کنند تا با نظارت وزارت بهداشت بتوانند متادون دریافت کنند.

مدیر کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت اضافه کرد: بر اساس این توافقنامه پروانه مراکز ترک اعتیاد بهزیستی با مراجعه مدیران این مراکز به دانشگاههای علوم پزشکی با کمترین تشریفات اداری به مدت یک سال تمدید می‌شود و پس از آن با انطباق این مراکز با پروتکلهای درمانی وزارت بهداشت و نظارت این وزارتخانه سهمیه متادون آنها تحویل می‌شود.

کمبود متادون نداریم

رسول دیناروند نیز گفت: در حال حاضر کمبود متادون نداریم و این دارو اکنون در حال تولید در کشوراست فقط ماده اولیه آن از خارج وارد می‌شود که به زودی دو کارخانه داخلی آنها را تولید می‌کنند.

 معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: کمبود متادون نداریم  اما تنها به مراکز ترک اعتیادی متادون می‌دهیم که مجوز آنها توسط وزارت بهداشت صادر و یا تمدید شده باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر قرص متادون، به منظور جلوگیری از سوء استفاده معتادان از قرص و فروش آن در بازار آزاد متادون، شربت متادون هم در کشور تولید شده است که مدیریت آن آسانتر و امکان سوءاستفاده از آن کمتر است و معتادان باید به صورت روزانه میزان مصرفی خود را در مرکز ترک اعتیاد دریافت کنند.

دیناروند گفت:‌ البته قرص متادون هنوز حذف نشده است ولی رفته رفته بیشتر مراکز ترک اعتیاد به جزء مراکز خاص به جای قرص متادون شربت آن را دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: همان طور که گفته شده مراکزی که سال گذشته مجوز مرکز ترک اعتیاد از بهزیستی گرفته‌اند باید از وزارت بهداشت هم مجوز بگیرند و گرنه به آنها متادون داده نمی‌شود.

کد خبر 8877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز