گروه اجتماعی: بیش از 16 میلیارد تومان اعتبار جهت سرمایه گذاری مالی، تبلیغاتی و اطلاعاتی در خصوص استفاده از آخرین دستاوردهای علمی راههای کنترل معتادان تزریقی به وزارت بهداشت اختصاص یافت.

فدا حسین مالکی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام این مطلب در مراسم افتتاح نمایشگاه  عکس کنترل مواد مخدر ایران توسط سفیر حسن نیت دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد گفت: باید تدابیر جدیدی در خصوص معتادان پرخطر که نهایت آنها منجر به ایدز می‌شود اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: ایدز از بیماریهای مهلک و خطرناکی است که جوامع بشری با آن مواجهند و لذا مسؤولیت سنگینی بر عهده مسؤولان و مردم است و باید با توجه به موقعیت ایران در این زمینه با حساسیت بیشتری به موضوع پرداخت.

وی با اعلام این که در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهوری و 5 نفر از وزرای دولت به این نتیجه رسیدیم که طرحی در خصوص سرمایه‌گذاری مالی، تبلیغاتی و اطلاعاتی در خصوص راههای کنترل معتادان تزریقی جهت کاهش آسیب و کاهش بیماری ایدز پیش‌بینی شود، تصریح کرد: پس از دو دهه برای اولین بار در کشور به این نتیجه رسیدیم که کاهش آسیب را جدی بگیریم و سازمانهای دولتی را به همراه نهادهای مردمی در این موضوع درگیر کنیم.

مالکی با اعلام استانی شدن اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید از توان بالقوه سازمانهای غیر دولتی در سطح کشور استفاده کرد و احساس می‌کنیم به این سازمانها علیرغم این که حرفی برای گفتن دارند، تا کنون توجه کمتری شده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر این که باید سمت و سوی جامعه را به ایجاد نگاه جدیدی نسبت به معتاد به خصوص معتادان تزریقی سوق داد، گفت: اگر عزم ملی نسبت به مبارزه با مواد مخدر داریم، باید فرهنگ نفرت عمومی را در جامعه نهادینه کرد و این به معنای ترساندن مردم نیست.

روبرتو آربیتریو، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد نیز در این مراسم با اشاره به این که UNODC ایران را شریک عمده‌ای برای مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه می‌داند، تصریح کرد: 25 درصد کشفیات تریاک دنیا در ایران صورت می‌گیرد و این کمک بزرگی در سطح منطقه است.

وی با بیان این که ایران بهای بزرگی را در خصوص مبارزه با مواد مخدر می‌پردازد اذعان کرد: این بها، نه تنها به لحاظ تجهیزات و استحکامات است، بلکه از نظر منابع انسانی نیز بیش از 50 هزار مجروح و زخمی و شهید نیز به ایران هزینه تحمیل شده است.

آربیتریو، سیاستهای ایران در حوزه پیشگیری و درمان و بازپروری را پیشرفته و جالب خواند و گفت: UNODC همکاری خوبی در زمینه تدوین استراتژیهای ایران داشته و از سیاستهای ایران و NGO ها حمایت کرده است. وی افزود: سازمان ملل در سال 2005 جایزه جوامع مدنی را به سازمانهای غیردولتی ایران اعطا کرد و از آنجا که این جایزه به ندرت به کشورها اعطا می‌شود، نشان از فعالیت فوق‌العاده ایران در حوزه بوده است.

جفری آدامز، رییس گروه دوبلین کوچک نیز در این مراسم گفت: پروژه کنترل مرزها و همکاریهای منطقه‌ای در حوزه مواد مخدر دارای اهمیت بسیاری برای کشورهای جهان است. وی ادامه داد: تقاضا مشکل اصلی در بحث مواد مخدر است و امیدواریم برنامه‌هایی در این خصوص تدوین شود.

کنوت اسبتی، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران هم با تأکید بر این که باید سیاستها طوری تدوین شود تا تمام مردم افغانستان تحت پوشش کشت جایگزین رفته و تولید خشخاش در سطح بالایی کاهش یابد، اذعان کرد: بسیاری از کشاورزان به لحاظ اخلاقی تمایلی به کشت خشخاش ندارند اما چاره‌ای جز این نداشته و تمایل دارند به جای خشخاش نیز چیزی کشت کنند که بازده مالی مشابه آن را داشته باشد.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: باید به آموزش، بهداشت، امنیت و تقویت زیرساختها در افغانستان نیز توجه کرد.

کد خبر 10102

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز