گروه اجتماعی: شورای دانشجویی ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شد. اعضای این شورا از فعالان دانشجویی کشور هستند و در عرصه های پیشگیری از اعتیاد فعالیت خواهند کرد.

 به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر مالکی دبیرکل ستاد در اولین نشست این شورا با تشریح وضعیت مبارزه با مواد مخدر در کشور گفت: ما باید با سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی در قشرهای مختلف مردم نسبت به مواد مخدر تنفر ایجاد و این تنفر عمومی را نهادینه کنیم.

مالکی افزود: دانشجویان نخبگان کشور هستند و باید برای جامعه عاری از اعتیاد کمر همت ببندند. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خطر مواد اعتیاد آور صنعتی و قرص های روان گردان را جدی ارزیابی کرد و گفت: نخبگان کشور باید راهکارهایی برای مقابله با این مواد خطرناک پیدا کنند.

ابلاغ طرح پیشگیری از مصرف مواد مخدر به  دانشگاه‌ها،  شیوه نامه ارتقای بهداشت روانی دانشجویان در دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم انجام و طرح پیشگیری از مصرف مواد مخدر نیز به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ شد.

فرامرز سهرابی، مدیر دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم با بیان اینکه طرح های اساسی دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم در رابطه با بهداشت روانی اجتماعی دانشجویان است گفت: اجرای شیوه‌نامه ارتقای بهداشت روانی دانشجویان آسیب‌پذیر و در معرض خطر نیز به این منظور در دستور کار دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم قرار دارد.

 وی اظهار داشت: همچنین در راستای طرح غربال‌گری، سلامت روانی دانشجویان ورودی  86 -85 در تمام دانشگاه های کشور به وسیله پرسشنامه سلامت روان عمومی مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیر دفتر مرکزی مشاوره از انجام طرح پژوهشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه 5/20 درصد از کل دانشجویان را دانشجویان در معرض مصرف مواد مخدر تشکیل می‌دهند طرح جامع پیشگیری از مصرف مواد مخدر تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

 وی در تشریح وضعیت دانشجویان در معرض مواد مخدر افزود: این دسته از دانشجویان اطلاعات کمتری در رابطه با مواد مخدر دارند و لزوما معتاد نیستند. آنها از حمایت‌های اجتماعی کمتری برخوردارند و دارای خانواده‌های گسسته هستند.

 سهرابی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رابطه با بهداشت روان اضافه کرد: کارگاه‌های اصول و مهارت‌های مشاوره تلفنی با همکاری دانشگاه تهران، کارگاه کدگذاری و تشخیص اختلالات روانی، کارگاه آموزشی رابطین تخصصی پیشگیری از آسیب‌های روانی اجتماعی در دانشگاه‌ها، کارگاه پیشگیری از مصرف مواد و خودکشی و همکاری در برگزاری کنگره هنر درمانی نیز در برنامه کاری دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم برای سال جاری قرار دارد.

افزایش مصرف سیگار در بین جوانان

از سوی دیگر عضو کمیته کشوری استعمال سیگار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: مصرف سیگار در طبقات بالای جامعه در حال افزایش است.
حسن آذری‌‏پور، گفت:  در ابتدای شیوع مصرف سیگار در جوامع، این پدیده بیشتر در طبقات پایین اقتصادی دیده می‌‏شد. 

به گفته آذری‌‏پور، در حال حاضر تحصیلکردگان جوامع و افراد طبقات اجتماعی و اقتصادی بالا بیشتر به سمت مصرف سیگار گرایش پیدا کرده‌‏اند.

وی تصریح کرد: این موضوع در بین زنان نیز وجود دارد و طبق گزارشات ارسالی مصرف سیگار بین زنان تحصیلکرده، شاغل و دارای طبقات اقتصادی بالاتر، بیشتر دیده می‌‏شد. وی یادآور شد: در حال حاضر سیگار کشیدن در بین جوانان و زنان تبدیل به نوعی کلاس اجتماعی شده است.

آذری‌‏پور، با اشاره به اینکه این موضوع در تمام کشورها شایع است، گفت: تغییر الگوی مصرف سیگار در جوامع به سمت طبقات بالاتر در تمام کشورها شایع شده است.

کد خبر 8953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز