گروه اجتماعی: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران و روسیه در زمینه مبارزه با مواد مخدر، استراتژی جدیدی را تدوین و اجرا خواهند کرد.

فداحسین مالکی- دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر- در دیدار با چرکسوف- رئیس سرویس فدرال گردش غیرقانونی جمهوری فدراتیو روسیه- گفت: ایران و روسیه در کشور افغانستان حضور ندارند و جزو بازیگران اصلی کنترل کشت خشخاش در این کشور محسوب نمی‌‏شوند.

وی با تاکید بر این‌که نمی‌‏توان نسبت به فعل‌وانفعالات و اتفاقات کشور افغانستان بی‌تفاوت بود، افزود: ایران و روسیه برای مبارزه با پدیده شوم اعتیاد، استراتژی جدیدی تدوین می‌‏کنند تا انگیزه بیشتری برای مبارزه با این معضل در کشورهای حاضر در افغانستان ایجاد شود. 

مالکی خاطرنشان ‌‏کرد: ایران و روسیه با شرایط خاص و موقعیت ممتازی که در منطقه دارند، می‌‏توانند در تحولات کشور افغانستان تاثیرگذار باشند.

مالکی خاطرنشان‌‏ کرد: متاسفانه اخیراً مواد روان‌گردان از افغانستان نیز به ایران و کشورهای مختلف وارد می‌‏شود.

مالکی با تایید این مطلب که قوانین منسجم در بحث مواد مخدر روان‌گردان وجود نداشته، افزود: در سیاست‌‏های کلان نظام در بحث مبارزه با مواد مخدر،  موضوع مواد روان‌گردان به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته و دستگاه‌‏های قضایی و انتظامی، ‌برخورد مناسبی با این مواد خواهند داشت.

تاکید بر متادون درمانی

امسال برای درمان رایگان معتادان در کلینیک‌های دولتی، 5میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

کامران باقری لنکرانی- وزیر بهداشت- نیز در دیدار با چرکسوف- رئیس سرویس فدرال کنترل گردش غیرقانونی مواد مخدر جمهوری فدرال روسیه- گفت: امسال درمان معتادان کشور در کلینیک‌های دولتی 5میلیون دلار معادل 5میلیارد تومان اضافه بر آنچه در سیستم بهداشتی وزارتخانه که برای این کار در نظر گرفته شده است، صرف خواهد شد و علاوه بر آن برای معتادان تزریقی که دارای مشکلاتی نظیر HIV/ایدز هستند برنامه‌های اختصاصی خواهیم داشت.

وی در ادامه توضیح داد: وزارت بهداشت از اول آذرماه در سراسر کشور در حال تجهیزکردن صد مرکز گذری است که معتادان تزریقی را درمان مداوم خواهد کرد که حداقل 3سال طول خواهد کشید. 

وی با اشاره به این‌که بحث درمان معتادان، یک راه حل مشخص ندارد و اگر در درمان آنها تنوعی وجود نداشته باشد شکست خواهیم خورد، اذعان داشت: تجربه اصلی ما در درمان معتادان، استفاده از متادون است که جوابگوی همه معتادان نیست و باید در درمان این معتادان، تنوعی وجود داشته باشد و در عین حال نیز در کمترین زمان، آنها را به حالت فعال اجتماعی برگرداند.

کد خبر 10292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز