سیاست های کلان مبارزه با مواد مخدر کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و برای اعلام نظر مقام معظم رهبری به ایشان ارائه شد.

به گزارش گروه اجتماعی همشهری، کلیات قوانین جدید مبارزه با مواد مخدر، از اوایل امسال در پنج جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و تصویب شد و پس از تأیید و تصویب رهبری، جزئیات آن در مجلس نیز مطرح و به تصویب خواهد رسید. این سیاست ها شامل:

- مقابله فراگیر و قاطع علیه کلیه فعالیت ها و اقدامات غیرقانونی مرتبط با انواع مواد مخدر از جمله روانگردان ها و پیش سازهای مرتبط با آنها از قبیل کشت، تولید، ورود، صدور، نگهداری و عرضه مواد.

- تقویت، توسعه، تجهیز و استفاده فراگیر از امکانات اطلاعاتی، نظامی، انتظامی و قضایی در شناسایی و تعقیب و انهدام شبکه ها و مقابله با عوامل اصلی داخلی و بین المللی مرتبط با مواد مخدر و انواع روانگردان ها و پیش سازهای آنها.

- همچنین تقویت، تجهیز و توسعه یگان ها و مکانیزه کردن سیستم های کنترل و تمرکز اطلاعات به منظور کنترل مرزها و مبادی ورودی کشور و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی مرتبط با مواد مخدر، روانگردان و پیش سازهای آنها و تقویت ساختار تخصصی مبارزه با مواد مخدر در نیروی انتظامی و سایر دستگاه های ذی ربط از دیگر موارد این مصوبه است.

در بخش دیگری از این مصوبه به اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با تهدیدات و آسیب های ناشی از مواد مخدر و روانگردان با بهره گیری از امکانات دولتی و غیر دولتی اشاره شده و بر تقویت باورهای دینی مردم و اقدامات فرهنگی، هنری، ورزشی و آموزشی و تبلیغاتی در محیط خانواده، کار، آموزش و تربیت مراکز فرهنگی و عمومی تأکید شده است.

اتخاذ تدابیر مناسب جهت جرم انگاری مصرف مواد مخدر و روانگردان و پیش سازهای آنها جز در موارد علمی، پزشکی، صنعتی و برنامه های مصوب درمان و کاهش آسیب از دیگر مصوبات است.

ایجاد و گسترش امکانات عمومی تشخیص، درمان، بازتوانی و اتخاذ تدابیر علمی جایگزین به طور مؤثر جامع و فراگیر از دیگر موارد این مصوبات است که با هدف درمان و بازتوانی مصرف کنندگان، کاهش آسیب ها، جلوگیری از تغییر الگوی مصرف از مواد کم خطر به مواد پرخطر، قطع ارتباط میان مصرف کننده و قاچاقچیان، اتخاذ تدابیر لازم برای زمینه سازی حمایت های اجتماعی پس از درمان مبتلایان به مواد مخدر و انواع روانگردان در زمینه اشتغال، اوقات فراغت، ارائه خدمات مشاوره و پزشکی و حمایت های حقوقی و اجتماعی برای افراد بازتوانی شده و خانواده های آنها و نیز فراهم نمودن امکانات خدمات درمانی و نیازهای حمایتی افراد مذکور از جمله تدابیر اتخاذ شده است.

تقویت و ارتقای دیپلماسی منطقه ای و بین المللی مرتبط با مواد مخدر و روانگردان هم از موارد مصوبه است و اتخاذ تدابیر لازم برای حضور و مشارکت جدی آحاد مردم و خانواده ها و حمایت از تشکل های مردمی در زمینه های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادان و توسعه مطالعات و پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای و ارتقا و اصلاح ساختار نظام مدیریت مبارزه با مواد مخدر و روانگردان به منظور تحقق سیاست های کلی نظام و سرعت بخشیدن به فعالیت ها و هماهنگی در اتخاذ سیاست های عملیاتی و کلیه اقدامات اجرایی و قضایی و حقوقی نیز از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت هستند.

کد خبر 1737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز