گروه اجتماعی: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در دو سال اخیر افغانستان به مرکز تولید هرویین فشرده با درصد خلوص بالا تبدیل شده است و این بحرانی است که هم‌اکنون زنگ خطر جدی را برای کشورهای منطقه و در آینده‌ای نه چندان دور برای کشورهای جهان به صدا در آورده است.

فدا حسین مالکی در اجلاس بررسی روند کنترل پیش‌سازه‌های مواد مخدر ضمن اشاره به موضوع پیش‌سازه‌ها و سوءاستفاده از آنها گفت: نمی‌توان از موضوع اصلی افزایش غیرقابل تحمل کشت خشخاش(تولید مواد مخدر) در افغانستان به راحتی گذشت.

مالکی گفت: به عبارت روشن‌تر رشد غیرعادی و غیرقابل تحمل تولید مواد مخدر در افغانستان نمی‌تواند تأثیر خود را در افزایش جذب پیش‌سازه‌ها به همین منطقه بر جای نگذارد.

وی افزود: به دلیل وفور تریاک افغانستان، کانونهای جدیدی جهت جذب پیش‌سازه‌ها در تولید هرویین ایجاد می‌شود. یعنی تریاک تولید شده در افغانستان به حدی ارتقاء یافته که لابراتوارهای زیرزمینی سایر کشورها را نیز می‌تواند تحت پوشش قرار دهد و این افزایش تولید به دنبال خود پیش‌سازه‌های مربوطه را از هر نقطه دنیا به کانون تولید هرویین می‌کشاند.

مالکی افزود: در قاچاق و سوءاستفاده از پیش‌سازه‌ها سه چرخه اصلی محل تولید، مسیر عبور و محل مصرف وجود دارد و برای نتیجه‌گیری مطلوب از این گونه نشست‌ها می‌بایست نگاه فراگیر و جامعی به همه ابعاد چرخه مذکور داشت.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برای نیل به اهداف کنترلی و تبادل اطلاعات مناسب و به موقع در زمینه قاچاق پیش‌سازه‌ها می‌باید سیستم توانمند مشارکت اطلاعاتی فراگیر برای مبارزه با این انحراف را میان کشورهای تولیدکننده و مسیر عبور و مصرف‌کنندگان ایجاد کرد.

مالکی گفت: بحرانی که در حال حاضر کشورهای منطقه و در آینده‌ای نه چندان دور کشورهای جهان را به چالشی جدی می‌کشاند، موضوع تولید هرویین از نوع کریستال است و متأسفانه این مسئله در سال‌های اخیر زنگ خطر جدی را به صدا در آورده است.

افزایش تولید تریاک در افغانستان لاجرم ظرفیت و قابلیت تبدیل تریاک به هرویین و مرفین را افزایش داده و به تبع آن موجبات گسترش دامنه قاچاق پیش‌سازه‌ها به مقصد افغانستان  از مسیرهای گوناگون در منطقه  را پدیدار خواهد کرد.

وی افزود: اگر نیروهای غربی به واقع عزم و اراده جدی سیاسی جهت برخورد با تولید و توزیع مواد مخدر در نقطه کانونی آن در افغانستان را داشته باشند می‌توانند در شرایط جدید یعنی در مرحله کنونی تولید مواد مخدر با سهولت به مراتب بیشتر به این کار همت گمارند.

گفتنی است اجلاس بررسی روند کنترل پیش‌سازه‌های مواد مخدر با حضور نمایندگان کشورهای چین، هند، پاکستان، امارات متحده عربی، ایران و هیأت بین‌المللی کنترل مواد مخدر (INCB) به مدت دو روز در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 13406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز