گروه اجتماعی: رئیس هیأت ایران در پنجاهمین اجلاس سالانه کمیسیون مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در وین گفت: مواد مخدر و داروهای روان گردان تهدیدی جدی و جهانی علیه جامعه بشریت است.

فداحسین مالکی در اجلاس سالانه کمیسیون مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد در وین افزود: بحران جهانی کمبود اطلاعات و ضعف مدیریت جهانی در هماهنگی و همبستگی اطلاعاتی و امنیتی، نیمه پنهان بحران جهانی مواد مخدر است.

وی با اشاره به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان اذعان کرد: غیرقابل باور است که اقتصاد و تجارت عظیم مواد مخدر و حجم تولید بیش از 6100 تنی این مواد در افغانستان، به طور کامل خصلتی پنهان داشته باشد و دور از اشراف اطلاعاتی و دید چشمهای مسلح قدرتهای حاضر در صحنه این کشور به حیات خود ادامه دهد.

مالکی اعلام کرد: سال 2006 در ایران 403 هزار و 990 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و امحا شده که بیش از 21 هزار کیلوگرم آن هروئین و مرفین یعنی مواد مخدر مصرفی در اروپا و غرب است و متأسفانه در مبارزات سال 2006، 50 نفر از مأموران پلیس و نیروهای امنیتی شهید و 74 نفر مجروح و جانباز شدند.

وی گفت: علیرغم همه موانع و مشکلاتی که در افغانستان بر سر راه جلوگیری از کشت و تولید مواد مخدر وجود دارد، هنوز تنها اولویت اول، ‌منطقی، زود بازده، کم هزینه و مؤثر، همان مقابله اصولی با کشت و تولید مواد مخدر است و آنچه تا کنون از آن به عنوان کمربند امنیتی اطراف افغانستان در مجامع بین‌المللی یاد کرده‌ایم، جدای از تدابیر مرزی نیست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در واقع، بسط و تعمیم کنترل‌های فیزیکی، الکتریکی و الکترونیکی مرزهای مشترک همسایگان با افغانستان در چارچوب طرح منسجم واحد و جهانی و تحت حمایت و نظارت سازمان ملل، می‌تواند نخستین گامهای مؤثر برای عملیاتی کردن ایده مذکور باشد و مانع از سرایت شعله‌های آتش مواد مخدر از کانون اصلی به سایر نقاط دنیا شود.

اختصاص اعتبار پیشگیری از اعتیاد به استان‌ها

مدیرکل فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با اعلام  اختصاص اعتبار مرحله دوم پیشگیری از اعتیاد به استان‌ها تأکید کرد: استانی شدن بودجه پیشگیری از اعتیاد که برای اولین بار در دولت نهم صورت گرفته است حاکی از عزم جدی دولت برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه است.

رهدار که در جمع اعضای کمیته فرهنگی پیشگیری استان کرمان حضور داشت گفت: در مرحله اول اختصاص اعتبار، شاهد اثرات مفید و برنامه‌های مدون و کاربردی در کلیه استان‌های کشور بوده‌ایم که رضایتمندی عموم را نیز به دنبال داشته است و مسئولین و دست‌اندرکاران استان‌ها نیز از این رویکرد ستاد شدیداً استقبال کرده‌اند. 

وی با بیان این مهم که در مرحله دوم تخصیص اعتبار، باقی‌مانده 100 میلیارد ریال اعتبار کل فرهنگی پیشگیری ستاد تقسیم گردیده، افزود: دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های خود را در 4 کانون خانواده، مراکز آموزشی، محلات و محیط‌های کاری ارائه می‌نمایند تا پس از تصویب در کمیته فرهنگی پیشگیری هر استان، به اجرا درآید.

رهدار استمرار تحقق این روند مثبت را نیازمند حمایت جدی مجلس در تخصیص اعتبار ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و از نمایندگان مجلس خواست با توجه به تصویب سیاست‌های کلان نظام و تأیید مقام معظم رهبری، توجه ویژه‌ای در تخصیص بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر، داشته باشند تا خللی در استمرار برنامه‌ها پیش نیاید.

کد خبر 17875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز