چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد اعلام کرد کشت خشخاش در افغانستان در سال جاری میلادی یا به اندازه سال قبل خواهد بود و یا اندکی کاهش خواهد یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر  آنتونیو ماریا کاستا مدیر اداره سازمان ملل در امور مبارزه با مواد مخدر و جرایم در مقدمه این گزارش سازمان نوشت: به احتمال قوی در سال دو هزار و هشت میلادی میزان کشت خشخاش در افغانستان به اندازه تولید این ماده مخدر در سال دو هزار و هفت یا اندکی از این میزان کمتر خواهد بود اما مطمئناً میزان تولید شاهدانه( حشیش) امسال افزایش می‌یابد.

سازمان ملل متحد در این گزارش که نتیجه بررسی وضعیت کشت شاهدانه در چهارصد و شصت و نه روستا است حاکی است در سال دو هزار و هفت میلادی هفتاد هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت شاهدانه رفت در حالی که در سال دو هزار و شش میلادی پنجاه هزار هکتار زمین به کشت شاهدانه اختصاص داده شده بود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که نشست وزیران اعطاکنندگان کمک مالی به افغانستان در توکیو در حال برگزاری است.

به موجب این گزارش، عناصر ضد دولتی و هوادار طالبان در افغانستان به صورت غیر قانونی از خشخاش کاران در این کشور مالیات می گیرند و هزینه شورش های طالبان در سال دو هزار و هشت از همین طریق تامین خواهد شد.

به گفته کاستا، بیش از سه چهارم تولید خشخاش در افغانستان از کنترل دولت خارج است و منبع درآمد قابل توجی برای طالبان محسوب می شود.

به موجب این گزارش وضعیت امنیتی و کشت خشخاش با هم ارتباط تنگاتنگ دارد و در استان‌های جنوبی و غربی که نا امن تر هستند کشت خشخاش در روستاها رایج تر است.

کد خبر 43604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز