گروه بین الملل: وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در مورد مناقشه تقسیم وظایف در افغانستان دومین جلسه متوالی خود را برگزار کردند.

این در حالی بود که جلسه اول آنها در روز پنجشنبه و در شهر ویلینیوس (پایتخت لیتوانی) بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش ایرنا، یاپ دهوپ شفر، دبیر کل ناتو در آغاز این اجلاس، گزارشی از اقدامات نیروهای ناتو در افغانستان و کوزوو ارائه‌کرد.وی با تأکید بر لزوم مسئولیت پذیری کشورهای ناتو در تأمین امنیت افغانستان گفت: برای افزایش کارایی عملیات ناتو در افغانستان باید اقدامات معین انجام گیرد.وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو، بر مواضع خود در مورد تقسیم وظیفه در افغانستان که یک موضوع حساس است و انسجام 26کشور عضو ناتو را تهدید می‌کند، پافشاری کردند.

این در حالی است که آمریکا در این میان سعی می‌کند بیشترین فشار را بر کشورهای مخالف ادامه حضور در افغانستان وارد کند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا با انتقاد از کشورهای عضو ناتو به خاطر مشارکت ناکافی در افغانستان هشدار داد که اختلاف‌های پیش آمده ممکن است موجودیت پیمان ناتو را به خطر بیندازد.

وی گفت: از اینکه پیمان به دو گروه تقسیم شده است و گروهی از اعضا حاضرند از امنیت مردم افغانستان دفاع کنند و گروه دیگر از انجام این وظیفه سرباز می‌زنند، نگران هستم.

دبیرکل ناتو هم در این مورد هشدار داد ناکامی عملیات نظامی جاری این سازمان در افغانستان می‌تواند منجر به افزایش تهدید حملات تروریستی در کشورهای غربی شود.

این در حالی است که بی‌بی‌سی‌ گزارش داد روز پنجشنبه کاندولیزا رایس و دیوید ملیبند وزیران امور خارجه آمریکا و انگلیس در سفری غیرمنتظره وارد افغانستان شدند.

آنها در یک کنفرانس مشترک خبری بار دیگر از متحدانشان در ناتو خواستند نیروهای رزمی بیشتری را به افغانستان اعزام کنند.

این اظهار نظرها عمق نگرانی این دو کشور از تنها ماندن در مسئله افغانستان را نشان می‌دهد.

آمریکایی‌ها دیگر نیرو و تجهیزات کافی برای ماندن در افغانستان را  ندارند و  نظامی‌های اروپایی هم تنها در مناطق آرام به صورت تشریفاتی مستقر هستند.

با ناموفق بودن برنامه‌های آمریکا در افغانستان بعید به‌نظر می‌رسد کشورهای عضو ناتو با مشارکت بیشتر در درگیرهای افغانستان موافقت کنند و این به معنای تنها ماندن آمریکا به حساب می‌آید.

کد خبر 43779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز