شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

ترجمه - شقایق لامع‌زاده: اوضاع افغانستان و حضور نیروهای ناتو از جمله مهمترین مسائلی است که حوزه بین‌الملل با آن درگیر است.

با توجه به این امر شاهد اظهار نظر و اعلام مواضع مقامات مختلف نظامی و سیاسی هستیم که گفتگوهای ذیر بخشی از آن است :

" هورست تلچیک " رئیس کنفرانس مونیخ در گفتگو با رادیو دولتی آلمان با مسئول خواندن ناتو در حل بحران‌های بین المللی خاطر نشان کرد: ناتو باید از هیچ تلاشی برای حل مناقشات بین‌المللی فرونگذارد.

این کارشناس آلمانی مسائل امنیتی همچنین با اشاره به برگزاری کنفرانس مونیخ اظهار داشت: ناتو و حضور نیروهای نظامی آن در مناطق مورد نیاز دنیا از جمله افغانستان از موضوعاتی است که بخشی از گفتگوهای مونیخ را در بر می گیرد.

وی درباره استقرار نیروهای ناتو در افغانستان و این که این سازمان بارها خواستار اعزام نیروهای آلمانی به جنوب افغانستان شده، تصریح کرد : من هیچگاه سخن "پیتر اشتروک" وزیر دفاع سابق آلمان را از یاد نمی برم که می گفت ما امنیت نیروهای خود را در مناطق مختلف افغانستان به مخاطره نمی‌اندازیم. در حال حاضر نیز وضعیت همین گونه است. مناطق جنوبی افغانستان از اوضاع نابسامان امنیتی برخوردار بوده و هیچ تضمینی برای حضور نیروهای آلمانی در آنجا وجود ندارد.

تلچیک با بیان این مطلب که تامین امنیت نسبی در افغانستان نیازمند اتخاذ استراتژی‌های خاص و برنامه ریزی شده است، خاطر نشان کرد: زمانی که ناتو به طور چند جانبه نظامیان خود را در جنوب افغانستان مستقر کند می توان زمینه مناسب و شرایط مساعد را برای اقدامات گسترده تر در جهت بهبود اوضاع این کشور از پیش برد.

 این کارشناس آلمانی با بیان اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باید مسئولیت حل بحرانهای بین المللی را به عهده بگیرد ، اظهار داشت: در حال مناطقی مانند چاد ، کوزوو ، افغانستان، کنگو  و لبنان درگیر مسائلی هستند که حضور منسجم نیروهای ناتو در این مناطق نه تنها الزامی بوده بلکه باید با بررسی شرایط موجود راهی را برای تسریع در تغییر وضعیت کنونی این مناطق در پیش گرفته و به مرحله اجرا در آورد. 

از سوی دیگر " هارالد کویات" ژنرال سابق ارتش آلمان که مدت زیادی در افغانستان فعالیت کرده در گفتگوی دیگری با رادیو دولتی آلمان درباره وخامت اوضاع در افغانستان و راهکارهای موثر در جهت رفع آن تصرح کرد: اختصاص مبالغ زیاد به منظور به کارگیری در ماموریت‌های مختلف ناتو به خصوص در افغانستان می تواند تا حد زیادی گره از مشکل کنونی این کشور باز کند.

این مقام نظامی آلمان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: فشار بی اندازه بر نظامیان ناتو نمی تواند شیوه مناسبی برای حل بحران کنونی باشد بلکه باید چارچوب های اصلی ناتو در انجام ماموریتهای مختلف به گونه ای طراحی شود که در کو.تاهترین زمان ممکن بهترین نتیجه‌ها را بدست آورد.

کویات با اشاره به لزوم اتخاذ سیاست‌های خارجی و امنیتی مناسب با شرایط موجود مناطق بحرانی خاطر نشان کرد: هر کدام از مناطق بحرانی جهان شیوه خاصی را برای حل و فصل می‌طلبد که باید با مشورت کارشناسان و صاحبنظران مسائل سیاسی و نظامی طرح مناسبی درنظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در دوره کنونی باید چهره هر گونه خشم و خشونت را از جهان برطرف کرد ؛ گفت: جهان دیگر تاب درگیری و نزاع بر سر دستیابی به منافع سیاسی و امنیتی برخی قدرت‌ها را نداشته و باید برای پایان مناقشات بین المللی تدبیری اندیشیده شود.

همشهری امارات به نقل از رادیو آلمان

کد خبر 43822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز