ترجمه-نیلوفر قدیری: 5 افسر بلندپایه نظامی غربی در گزارش تندی درباره آینده ناتوی جدید اعلام کرده‌اند، غرب باید برای توسل به حمله پیشگیرانه هسته‌ای در مقابل گسترش قریب‌الوقوع تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی آماده باشد.

در این گزارش اصلاحات ریشه‌ای و بنیادین ناتو و انعقاد پیمانی، درخواست شده که آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا را گرد هم آورد و راهبردی بزرگ برای مقابله با چالش‌های دنیای بی‌رحم امروزی تدوین شود.

این گزارش را روسای ستادهای مشترک ارتش و نیروهای مسلح آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و هلند تهیه کرده‌اند.

 در گزارش این مقامات ارشد نظامی غرب آمده است، گزینه حمله اولیه هسته‌ای همچنان ابزار مناسبی است چرا که در حال حاضر هیچ دورنمایی از وجود دنیای عاری از سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

 این گزارش در پی گفت‌وگوهایی تهیه شده که اخیرا میان فرماندهان و سیاست‌گذاران ارشد ناتو و غرب انجام شد. این فرماندهان موافقت کردند که کمیته‌ای متشکل از فرماندهان ارشد، گزارشی درباره آینده ناتو تهیه کرده و آن را منتشر کنند.

 این گزارش 10 روز پیش به پنتاگون در واشنگتن و دبیرکل ناتو ارائه شده‌است. قرار است پیشنهادهای مطرح در این گزارش در نشست سران ناتو در بوداپست در ماه آوریل مورد بررسی قرار گیرد. در بخشی از این گزارش 150 صفحه‌ای که موضوع اصلی آن اصلاح فوری راهبردها و ساختارهای نظامی غرب در چارچوب ناتوست، آمده است: خطر تکثیر و اشاعه بیشتر هسته‌ای خطری فوری است و با وجود این خطر، احتمال وقوع جنگ هسته‌ای همواره وجود دارد. استفاده اولیه از سلاح هسته‌ای در چنین شرایطی باید همواره به‌عنوان یک گزینه ممکن مطرح باشد.

ژنرال جان شالیکاشویلی رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا و فرمانده سابق نیروهای ناتو در اروپا، ژنرال کلاوس نومن فرمانده سابق کمیته نظامی ناتو، ژنرال هنک ون دن بریمن فرمانده سابق ستاد ارتش هلند، دریادار ژاک لانکساد فرمانده سابق ستاد نیروهای مسلح فرانسه و لرد اینگ مارشال و فرمانده سابق وزارت دفاع انگلیس از نویسندگان این گزارش هستند. این فرماندهان ارشد غربی در این گزارش تصویری هشدارآمیز از تهدیدها و چالش‌هایی ترسیم کردند که غرب در دوران بعداز 11 سپتامبر با آن روبه‌روست.

این فرماندهان غربی نوشته‌اند که ارزش‌های غرب و شیوه زندگی در این منطقه در دنیا اکنون در معرض خطر قرار دارد و غرب باید برای دفاع از این ارزش‌ها اراده نشان دهد.

تهدیدهای مهمی که در این گزارش به آنها اشاره شده افراطگرایی مذهبی، ظهور نیمه تاریک جهانی شدن، خطر امنیتی تغییرات آب و هوایی، تضعیف دولت ملت‌ها و سازمان‌هایی مانند سازمان ملل و ناتو و اتحادیه اروپا هستند. توصیه فرماندهان غربی برای مقابله با این تهدیدها اصلاح ناتوست. این فرماندهان نظامی همچنین در گزارش خود نوشته‌اند که آینده ناتو در جبهه‌های جنگ در هیلمند افغانستان رقم می‌خورد.

این فرماندهان نظامی تأکید کرده‌اند که استفاده از سلاح هسته‌ای حتی در حد حرف هم موضوع خطرناکی است که حتی نویسندگان این گزارش هنگام نوشتن آن روی کاغذ هم احساس ترس کرده‌اند.

اما در دنیای امروز باید با حقایق تلخی روبه‌رو شد. آنها به ناتو توصیه کرده‌اند که در موضع و منشور هسته‌ای خود تجدید نظر کنند چرا که رژیم حقوقی و عملی  اشاعه ندادن هسته‌ای در خطر است.

Guardian.co.uk
22 ژانویه 2008

کد خبر 42380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز