همشهری آنلاین: آمریکا اعلام کرد به دلیل تداوم مقاومت گروه طالبان در جنوب افغانستان حضور نظامی خود را در این سرزمین هندوکش به بیشترین میزان از سال 2001 میلادی خواهد رساند.

خبرگزاری اتریش از واشنگتن گزارش داد، قرار است ظرف ماه آینده میلادی 2200 نیروی پیاده از تفنگداران آمریکا به نبرد با جنبش‌های شورشی اعزام شوند.

1000 نیروی پیاده دیگر از تفنگداران آمریکایی نیز برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان به این کشور اعزام خواهند شد.

بدین ترتیب حضور نظامی آمریکا در افغانستان به حدود 30 هزار نیرو خواهد رسید.[تغییر استراتژی آمریکا در افغانستان]

رابرت گیتس،‌ وزیر دفاع آمریکا در حالی این خبر را اعلام کرد که آن را به انتقاد از هم‌پیمانان ناتو پیوند داد. وی در گفتگویی با رسانه‌ها اعلام کرد نیروهای دیگر کشورهای عضو ناتو متناسب با نبرد با شورشیان شکل آموزش ندیده‌اند.

اظهارات این وزیر آمریکایی با تکذیب ناتو مواجه شد.

یاپ دو هوپ شفر، دبیرکل ناتو گفت: «همه کشورهایی که در جنوب نیرو دارند، کاری ممتاز را انجام می‌دهند. همین.»

وزارت دفاع هلند نیز سفیر آمریکا را فراخواند و از وی درباره اظهارات گیتس توضیح خواست.

پاتریک مرسر، از نمایندگان انگلیس نیز انتقاد واشنگتن را عصبانی‌کننده خواند و گفت: «من از آمریکایی‌ها تقاضا می‌کنم درک کنند که ما نزدیک‌ترین هم‌پیمان آنها هستیم و این که خون تعداد بیشتری از مردان ما ریخته می‌شود و می‌میرند.»

مایک مولن، رییس ستاد مشترک آمریکا تلاش کرد خسارت‌های ناشی از این اظهارات را محدود کند. وی گفت تصمیم تقویت نیروهای آمریکایی در افغانستان به منزله بی‌اعتمادی نیست. نبرد با جنبش‌های شورشی در جنوب این کشور چالشی بزرگ‌تر از آنچیزی است که تصور آن می‌رفت.

نیروهای ارتش آلمان در شمال افغانستان مستقر هستند. وزارت دفاع این کشور در حال حاضر مشغول بررسی درخواست ناتو برای اعزام 240 سرباز دیگر برای مشارکت در عملیات واکنش سریع است.

کد خبر 42035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز