ترجمه نیلوفر قدیری: در میانه بحران پیش آمده بین ناتو و آمریکا بر سر آرایش نیروهای نظامی در افغانستان که به درگیری لفظی میان وزرای دفاع و خارجه این کشورها کشیده شده، کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا این هفته به لندن می‌رود.

موضوع اصلی این سفر گفت‌و‌گو برای کاستن از سطح این تنش در روابط است. بحران پیش آمده در رابطه آمریکا و ناتو تا  آنجا پیش رفته که کل راهبرد بین‌المللی در کشور افغانستان را با خطر بی‌ثباتی و شکست روبه‌رو کرده‌است.

در روزهای اخیر آمریکا به صورت کم‌سابقه‌ای به متحدان خود درباره افزایش نیرو در افغانستان و بیشتر کردن میزان مشارکت در این کشور هم‌چنان جنگ زده هشدار داده است.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز در واشنگتن به خبرنگاران گفت: اینکه واشنگتن به همه کشورها و اعضای ناتو برای عمل به عهدشان در افغانستان فشار می‌آورد موضوع پنهانی نیست.

هفته گذشته رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در سخنان تندی از میزان تعهد کشورهایی مانند آلمان در مأموریت مشترک نظامی در افغانستان به شدت انتقاد کرد. گیتس از عدم کارایی نیروهای نظامی ناتو و باقی ماندن آنها در الگوی دوران جنگ سرد انتقاد کرد و خواستار آماده شدن آنها برای شرکت در عملیات‌ ضدتروریستی و چریکی شد.

او از آلمان خواست تعداد بیشتری نیروی جنگی و هلی‌کوپتر به جنوب افغانستان بفرستد. جنوب افغانستان اکنون منطقه ناآرامی است و نبرد روزانه با شبه نظامیان طالبان با شدت ادامه دارد.

با وجود درخواست غیرمعمول گیتس از آلمان، وزیر دفاع آلمان در واکنشی کم سابقه این درخواست را رد کرد.

فرانتز جوزف وزیر دفاع آلمان در پاسخ به سخنان گیتس گفت: من همچنان معتقدم که باید به ادامه مأموریتمان در افغانستان ادامه دهیم اما بر این باور هستم که تمرکز نیروهای ناتو باید روی شمال افغانستان باشد نه جنوب.

روز پنجشنبه وزیر دفاع فرانسه هم در مذاکرات خود با همتایان آمریکایی در واشنگتن پاسخی مشابه به درخواست گیتس داد و او هم افزایش نیرو و تجهیزات در افغانستان را رد کرد.

آنجلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرده که موضوع افزایش نیرو در دستور کار وزرای ناتو قرار نخواهد داشت.

وزرای دفاع ناتو این هفته در لیتوانی در نشستی درباره افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان گفت‌و‌گو و تصمیم‌گیری می‌کنند. موضوع این جلسه تصمیم‌گیری درباره چگونگی تأمین 7500 نیروی جدید برای اضافه شدن به 42 هزار نظامی است که اکنون در افغانستان مستقر هستند.

کشور کانادا تهدید کرده است که اگر کشورهای دیگر غربی به تعهد خود برای استقرار نیروی نظامی در افغانستان عمل نکنند، این کشور هم نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

اکنون 2500 نیروی نظامی کانادایی در قندهار مستقر هستند. نخست وزیر کانادا تنها تا پایان ماه فوریه برای عملی شدن این تهدید خود فرصت گذاشته است.

فرماندهان آمریکایی و انگلیسی اخیرا در بیانیه‌هایی از شرایط وخیم افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند که افغانستان در آستانه تبدیل شدن به یک کشور شکست خورده قرار دارد.

کمبود امکانات و کمک‌های اقتصادی در کنار کمبود نیرو و تجهیزات نظامی از دلایلی است که به‌عنوان عوامل اصلی شکست مأموریت غرب در ناتو به آنها اشاره شده است.

www.guardian.co.uk
سوم فوریه 2008

کد خبر 43383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز