گروه اجتماعی: جانشین رئیس جمهوری در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران با نظر سازمان ملل درباره قانونی شدن کشت خشخاش در افغانستان برای مصارف دارویی موافق است و در صورت نظارت سازمان ملل حاضر است در این زمینه همکاری کند.

اسماعیل احمدی مقدم در دیدار با تام کونینگز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، افزود: من با نظریه سازمان ملل برای قانونی شدن کشت خشخاش در افغانستان موافقم و به وزارت امور خارجه هم اعلام کرده‌ایم که این موضع ایران را رسماً اعلام کند، زیرا قانونی شدن کشت خشخاش بسیاری از مشکلات قاچاق این مواد را کم می‌کند و به نفع کشاورزانی است که از این طریق امرار معاش می‌کنند و ایران هم آمادگی دارد که در این زمینه سرمایه گذاری کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر  به 10 برابر بودن درآمد کشت خشخاش نسبت به کشت گندم برای کشاورزان و ناموفق بودن کشت جایگزین در این کشور با توجه به حمل آسان و همچنین تضمینی بودن خرید تریاک توسط قاچاقچیان، اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر مهمترین مانعی که در راه قانونی شدن کشت خشخاش وجود دارد، این است که کشت این ماده اغلب در مناطقی است که دولت افغانستان کنترل امنیتی مناسبی بر آنها  ندارد.

وی ادامه داد: طی چند ماه گذشته در سال جاری 400 تن مواد مخدر بر حسب تریاک در ایران کشف شده است و پیش بینی ما این است که تا پایان سال این کشفیات به حدود 700 تا 800 تن می‌رسد با این وجود این میزان کشفیات در مقایسه با تولید 8 هزار تنی مواد مخدر در افغانستان بر حسب تریاک فقط 10درصد است.

احمدی مقدم گفت: با وجود همه این تلاش‌ها، مبارزه با کشت مواد مخدر در افغانستان که ریشه کار است باید انجام شود موضوعی که در اختیار ما نیست و متاسفانه چشم انداز روشنی نیز در این زمینه به چشم نمی‌خورد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اظهار امیدواری نسبت به این که سازمان ملل متحد بتواند نقش محوری ایران را در ثبات منطقه به اثبات برساند و تلاش‌های آمریکا برای تحت تاثیر قراردادن روابط ایران با دولت‌های منطقه را خنثی کند، اذعان کرد: آمریکایی‌ها هیچ سند و مدرکی دال بر نقش منفی ایران در افغانستان ندارند.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در این دیدار با اذعان به این که موفقیت‌های سازمان ملل در حوزه مبارزه با مواد مخدر افغانستان هم سطح موفقیت‌های ایران در این عرصه نبوده است، بیان کرد: جامعه بین‌الملل و دولت افغانستان استراتژی‌هایی را در حوزه مبارزه با مواد مخدر تصویب کرده‌اند، اما مشکل اصلی ناتوانی در اجرای این استراتژی‌هاست.

وی آموزش و تجهیز نیروهای پلیس افغانستان را مهم‌ترین راهکار اجرایی کردن راهکارهای مبارزه با مواد مخدر در این کشور برشمرد و با اشاره به ضعف کنونی این نیروهای افغان، تاکید کرد: متاسفانه دولت کنونی افغانستان در اجرای راهکارهای مبارزه با مواد مخدر بسیار ضعیف است و این در حالیست که در منطقه خاورمیانه در حال حاضر هیچ موضوعی با اهمیت‌تر از مبارزه با مواد مخدر نیست.

کونینگز در ادامه قانونی شدن کشت خشخاش در افغانستان را با توجه به تحت کنترل و امن نبودن برخی مناطق این کشور راه حلی غیرقابل اجرا دانست و با تاکید بر این که مشکل امروز ما در افغانستان نبود کنترل امنیتی در استان‌های مختلف است، همکاری 3 کشور ایران، افغانستان و پاکستان برای اجرای برنامه‌های سازمان ملل متحد در حوزه مبارزه با مواد مخدر افغانستان را مثبت ارزیابی کرد.

کد خبر 38694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز