لیلا خاکسار: جزئیات برنامه و بودجه پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان در مناطق آسیب خیز اعلام شد.

دکتر احمدی مقدم، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ضمن اعلام این مطلب در گفت‌وگو با همشهری گفت: یک سوم از کل بودجه پیشگیری از اعتیاد به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است. این بودجه براساس توافقنامه‌ای که بین ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و آموزش و پرورش امضاء شده به منظور پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان کل کشوردر نظر گرفته شده است که براساس برنامه‌های تعریف شده برای آموزش و پرورش هزینه خواهد شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین گفت: در گذشته بودجه‌ای که از سوی ستاد برای دستگاه‌هابه منظور پیشگیری از اعتیاد در نظرگرفته می‌شد، عمدتا صرف کسر بودجه در موارد دیگر می‌شدو تعریف مشخصی برای هزینه این بودجه صورت نمی‌گرفت.

اما براساس توافقنامه‌ای که با آموزش و پرورش به امضاء رسیده این وزارتخانه موظف است که براساس برنامه تعریف شده ضمن تمرکز بر مدارس مناطق آسیب‌خیز، بودجه را هزینه کرده و گزارشی از عملکرد خود در زمان‌های مشخص شده ارائه دهد. وی افزود: ارائه این گزارش‌ها به‌دلیل آن است که ما درواقع می‌خواهیم بدانیم که دقیقا چه کارهایی از سوی معلمان و مشاوران آموزش دیده در زمینه پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان انجام می‌شود.

به‌عنوان مثال روی صد هزار نفر که در مناطق آسیب خیز زندگی می‌کنند، تمرکز می‌شود یا اینکه مقاطع تحصیلی که خطر بیشتری متوجه آنهاست مانند دبیرستانها و بیشتر دبیرستانهای پسرانه مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت.

احمدی مقدم در پاسخ به این سؤال که جزئیات این برنامه‌ها در آموزش و پرورش چگونه خواهد بود گفت: این برنامه ها  عبارتند از اجرای طرح مدارس مروج سلامت ویژه دوره متوسطه یا آگاهسازی حدود 100 مدرسه در مناطق محروم و آسیب‌خیز  که هر دو اینها  از  اولویت‌های پیشگیری در  این برنامه‌ها  هستند.

وی افزود: آموزش مهارتهای زندگی یا به عبارتی آموزش نه گفتن،  نحوه دوستیابی، تصمیم‌گیری و حل مسائل در 1000 کلاس دوره راهنمایی و طرح پیشگیری از اعتیاد مدرسه محور در 900 مدرسه در دوره ابتدایی بخش‌های دیگری از این برنامه‌هاست.

احمدی مقدم در ادامه به بخش‌های دیگری از برنامه‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تولید بسته‌های آموزشی و ارائه آن ازطریق رسانه‌های مختلف، ارائه خدمات مشاوره‌ای، روانشناختی و مددکاری به دانش آموزانی که والدین معتاد دارند، ازجمله دیگر برنامه‌ها در این زمینه است.

وی برگزاری کلاسهای آموزشی برای معلمان و مددکاران و مشاوران را از دیگر مواد توافقنامه با آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: حدود 50 دوره برای کارکنان مؤثر در امر پیشگیری برگزار خواهد شد و 1000 نفر در این دوره‌ها آموزش می‌بینند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همچنین گفت: 4 تشکل دانش آموزی با محوریت سلامت و پیشگیری به‌طور ویژه در زمینه اعتیاد فعال خواهند بود و برای آموزش والدین با کمک انجمن اولیاءو مربیان کارگاه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود.

احمدی‌مقدم در پایان گفت: مهم‌ترین کاری که در جهت تضمین اجرا و تحقق اهداف این برنامه درنظر گرفته شده است. نظارت و ارزشیابی روی برنامه‌های مختلف این توافقنامه است که در قالب طرحهای پژوهشی و نظارتی به اجرا درخواهد آمد و براساس آن نتایج برنامه‌های مختلف بررسی شده و مسئولین این طرح را، به سوی برنامه‌های مؤثرتر راهنمایی خواهد کرد.

کد خبر 41562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز