همشهری آنلاین: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از راه‌اندازی بانک اطلاعات معتادان با استفاده از کارت هوشمند خبر داد

به گزارش فارس، اسماعیل احمدی مقدم در پنجمین جشنواره معرفی آثار برتر مکتوب در زمینه مواد مخدر و سوء‌مصرف مواد در جمع خبرنگاران‌ افزود: تلاش نیروی انتظامی این است که همه معتادانی که دستگیر می‌شوند را به جای دستگاه قضایی به مراکز درمانی معرفی کند زیرا زندان دردی را دوا نمی‌کند و معتادان پس از مدتی دوباره به اعتیاد در جامعه بر‌می‌گردند.

وی ادامه داد:‌اکنون برای همه معتادانی که تحت درمان هستند، کارت درمانی از سوی مراکز درمانی با هماهنگی نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر صادر می‌شود و در صورتی که مأموران پلیس با این معتادان برخورد کنند در صورتی که کارت درمان داشته باشند کسی متعرضشان نمی‌شود.

احمدی‌مقدم گفت: ‌یکی از مشکلات ما این است که مردم وضع معتادانی که مدت زیادی اعتیاد دارند و غالباً وضع ظاهری مناسبی ندارند را به نیروی انتظامی گزارش می‌کنند و می‌خواهند که با این افراد برخورد شود در حالی که اگر این معتادان کارت درمان داشته باشند مدت زمانی طول می‌کشد تا و ضع ظاهرشان تغییر کند.

وی افزود: سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر زندان معتادان نیست زیرا زندان دردی را دوا نمی‌کند، مسیر اصلی درمان معتادان است که با شناسنامه‌دار شدن معتادان از سال آینده این کار وارد مرحله جدیدی می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از ابتدای طرح نجات کارت درمان برای معتادان از سوی مراکز درمانی صادر می‌شود و اکنون تعداد قابل توجهی معتاد کارت درمان دارند و تا پایان سال آینده تلاش می‌شود به نوعی همه معتادان به نوعی سرشماری ‌شوند و سامانه‌ای در حال طراحی است که مراکز درمانی با هم و با نیروی انتظامی در این زمینه مرتبط شوند.

وی افزود: پس از آن کارت هوشمند در اختیار معتادان قرار می‌گیرد. کارتی که قابل جعل نباشد و همه سوابق درمانی معتادان را نشان می‌دهد که زمینه‌ساز بانک اطلاعات معتادان کشور است.

وی همچنین از اولویت دار بودن برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در سال 87 خبر داد و گفت: تهیه فیلم‌های داستانی و مستند، اجرای کارهای هنری اثرگذار و گسترده شدن برنامه‌های مشاوره بین دانشجویان و دانش‌آموزان به خصوص در مناطق آسیب‌پذیر از جمله برنامه‌هایی است که سال آینده برای پیشگیری از ورود افراد جدید به حیطه مصرف مواد مخدر و اعتیاد انجام می‌شود.

کد خبر 40106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز